När Öfa-kollektivet och Bastard produktion ordnar ÖFA <3 BASTARD i Stockholm i helgen är det ett tillfälle för konstkollektiven att visa hur deras konstnärliga plattform fungerar, hur de arbetar parallellt med sina projekt för att rucka på sociala konstruktioner och normer. Bland annat har ljudverket Finding Memory av Elize Arvefjord världspremiär.
Öfa-kollektivet och Bastard produktion är två konstkollektiv som den här helgen arrangerar festivalen ÖFA <3 BASTARD. Under fredag till lördag på Teater 3 i Stockholm presenteras fyra olika föreställningar. Lisen Rosell är skådespelare och producent från Öfa.
– Festivalen gör det möjligt för oss som utövar konsten och för publiken att mötas. Det fria kulturlivet är ganska snålt på det sättet att mötas om det inte sker på en intuition. Våra verk har visats vid några få tillfällen och har lockat bra med publik. Det här en chans att få visa upp vår konst igen. Vi vill lyfta fram att vi jobbar parallellt med våra projekt och vill också rucka på sociala konstruktioner och normer. Och hur vi kan ta plats på scenen och i det politiska samtalet också. Våra ämne och sättet som vi arbetar med scenkonst är normkritiska i sin form, säger Lisen Rosell.
Båda konstkollektiven jobbar med demokratiska processer. Genom minifestvalen får konstnärerna möjlighet att visa hur deras konstnärliga plattform fungerar och hur de alltid stöttar varandra.
Världspremiär
Föreställningarna är solonummer från de olika kollektiven. Bland annat visas Monstertruck – som har formen av en föreställningsföreläsning av Lisen Rosell. Den baseras på hur lite hon vet om världen. Lisen Rosell vill ha svar på alla funderingar och frågor från sina frånskilda föräldrar, precis som när hon var liten, till exempel varför finns pengar? Varför krigar människor? Och svaren måste ges utan betänketid.
Under festivalen är det världspremiär för Finding Memory, ett ljudverk som möter publiken en och en. I ljudprojektet bjuder ljuddesignern Elize Arvefjord in åskådaren för att tillsammans skapa en ljudkoreografi som rör om i publikens egna kroppsminnen.
– Sociologen Katarina Winter och koreografen Nadja Hjorton har under ett år arbetat med det här tvärvetenskapliga projektet. Det handlar om kroppsminnet och de har försökt att förändra normativa och ickenormativa narrativ i minnen utifrån ett sociologiskt och ett koreografiskt perspektiv, säger Lisen Rosell.
Firar tio år
Det är konsten och interaktionen med publiken som förenar de båda konstkollektiven.
Bastardproduktion jobbar med teater, dans och film. Scenkonstplattformen har funnits sedan 2001 och har en passion för att utforska vår tids sociala fenomen.
I år fyller Öfa-kollektivet tio år och består av tjugotvå kvinnor som jobbar i kulturlivet med scenkonstproduktioner, workshops, utställningar och klubbperformance.
– Vi startade för tio år sedan som en feministisk diskussionsgrupp. Det fanns ingen tanke från början att hålla på med föreställningar, men är glada att det har utvecklats. Vi har gjort många performancefester utomlands, till exempel i Wien och Salzburg. Då är själva festen är ett koreografiskt verk och de som går på festen är deltagare i verket, säger Lisen Rosell.