”Vi vaktar medievinkeln!” är ett spontant initiativ av två Facebook-vänner som upptäckte en gemensam frustration över hur medier och journalister vinklar nyheter, eftersom det har så stor betydelse för hur många uppfattar sina medmänniskor. Nu har de kommit på ett sätt att påverka.
Det är en ny organisation som håller på att växa fram, Vi vaktar medievinkeln!, på initiativ av Eva Grip och Petra Palm. De hade båda på var sitt håll reagerat och agerat.
Eva Grip ifrågasatte den negativa rubriken i samband med ett möte om flyktingmottagande – där rubriken fokuserade på den oro som några yttrade, och inte den beredskap som fanns för att tidigarelägga flyktingarnas ankomst. Hon kontaktade den berörda tidningen och fick besked att kritiken var befogad och skulle tas upp med den som satt rubriken.
Petra Palm upptäckte att de har ett gemensamt engagemang i frågan genom deras vänskap på Facebook.
– Jag har själv länge varit uppmärksam på hur media framställer samma sak på olika sätt, beroende på vem eller vilka som utför dem och hur det påverkar hur vi uppfattar saker.
Ett exempel är intervjuer med barn eller människor med funktionsnedsättning. Ett annat exempel är hur man kommenterar fotboll, vilka begrepp som används beroende på vem och vilket lag som spelar, berättar hon.
Petra Palm berättar att de också har reagerat på ordval. Som exempel nämner hon att begreppet socialbidrag sedan länge ersatts med försörjningsstöd i socialtjänstlagen, medan politikerna fortfarande använder ordet socialbidrag.
– Det fanns en anledning till att begreppet ändrades och då är det av största vikt att personer med makt, som folk lyssnar på, går i förtruppen och använder det nya begreppet som har för avsikt att ge, och ger, en ändrad bild och syn på den som har behov av att uppsöka socialtjänsten.
I tisdags startade Petra Palm och Eva Grip en Facebook-grupp under namnet Vi vaktar medievinkeln! De har tagit fram logga och informationsmaterial och bjudit in vänner som delade informationen vidare till organisationer och medier. På tre dagar har gruppen fått 148 medlemmar.
Inspirationen kommer från Reklamera – ett projekt som drivs av Sveriges kvinnolobby och motarbetar sexistisk reklam genom att anmäla den med motivering, kontakta företaget bakom reklamen och följa upp Reklamombudsmannens beslut. Via sina plattformar på sociala medier får Reklamera in bilder på reklam som folk vill anmäla, och kan genom samma kanaler ge kritiken spridning. Flera anmälda annonskampanjer har sedan starten för ett år sedan dragits tillbaka.
– De gör ett strålande jobb och jag tänkte och att kan de så kan vi! Jag tog kontakt med Eva Grip via meddelanden på Fb och på den vägen är det.
Vi vaktar medievinkeln har redan börjat få in synpunkter på artiklar, skrivit till tidningen och väntar på svar.
– Förhoppningen är att det ska strömma in tips och att vi genom kontakt med tidningar, radio, tv och journalister kan göra dem uppmärksamma på felaktigheter, vinkling, tolkning, bildframställning och få till en förändring och därmed göra oss alla mer öppna.
Petra Palms hoppas att hon tillsammans med Eva Grip lagt grunden för en växande rörelse.
– Blir det som min vision så kommer vi även att behöva växa i antal administratörer för att kunna göra ett grundläggande och djupgående arbete mot förändringen.