Den ryska sajt som nyligen publicerade en reklamkampanj med sexualiserade bilder på kvinnor ur den ryska OS-truppen är ett symtom på en bristande genuskritik i den ryska offentliga debatten. Det säger ryska Anna Maslennikova till Feministiskt Perspektiv.
Som Feministiskt Perspektiv berättade i förra veckan publicerade den ryska sajten Adme nyligen en reklamkampanj med avklädda och sexualiserade bilder av kvinnor som tävlar för Ryssland i olika sporter. Bland annat porträtterades curlingspelaren Ekaterina Galkina i svarta underkläder med en curlingsten framför särade ben, ishockeymålvakten Anna Prugova i bikini, och andra atleter ligger eller sitter på en säng poserade i stringtrosor, högklackade skor, eller i svart spets.
Reklamen spreds snabbt på nätet, och diskussion kring bilderna likaså. Reklamen sägs syfta till att visa en annan bild av de ryska atleterna – att motbevisa stereotypen om att kvinnor som idrottar är ”berg av muskler” och en maskulin kroppsbyggnad. Vissa har tolkat detta som ett sätt att öka intresset för deras idrotter och har använts tidigare inom olika sporter på olika nivåer.
Efterlyser seriös kritik
Anna Maslennikova berättar för Feministiskt Perspektiv att hon sett hur kampanjen postats flitigt i sociala medier och att hon inte bara upprörts över själva bilderna utan också över hur folk har kommenterat dessa. Kommentarer hon har sett har handlat om hur män förklarat att de nu har blivit curling-fan efter att ha sett en avklädd Galkina.
Även om hon också sett sarkastiska kommentarer saknar hon en bredare kritisk syn på det problematiska i reklambilderna bland de många kommentarerna till reklamen:
– Det var ingen som seriöst kritiserade den här förödmjukande framställningen av kvinnliga proffs som också representerar vårt land i det viktigaste internationella sportevenemanget i världen, säger Anna Maslennikova som är Mellanösternkännare och som tidigare var Masterstudent vid Lunds universitet.
Stärker stötande föreställningar
Hon beklagar också att många kvinnor också har uttalat stöd för reklamens framställning av elitidrottande kvinnor som sexobjekt. Brittiska The Telegraph skrev i förra veckan om hur ryska kvinnor där givit sin syn på saken; att de gillar reklamen eftersom de menade att det är en hyllning till deras skönhet och sexualitet. Anna Maslennikova håller inte med och menar att det saknas en feministisk diskurs kring de här frågorna bland många ryssar:
– Tack vare att feminism som ett begrepp eller rörelse är helt misskrediterad hos allmänheten och att ordet nästan anses vara en svordom så finns det inte många narrativ i den offentliga debatten som skulle kunna vara motvikt, säger hon och beklagar att det här händer när kvinnor har nått så stora yrkesframgångar och är så aktiva och närvarande i den offentliga sfären.
– En sådan kampanj stärker också de mycket stötande stereotypa föreställningar kring ryska kvinnor som finns runt om i världen, säger Anna Maslennikova.