Två dygn av intensiv kreativitet och entreprenörskap samlade under helgen ett femtontal ungdomar i Botkyrka. Den bästa affärsidén vann 10 000 kronor för att kunna genomföra sitt projekt i kommunen. Feministiskt perspektiv besökte Subtopia och tävlingen Expedition Botkyrka.
Alla ungdomar mellan 15 och 25 år hade bjudits in till Subtopias lokaler för att delta i tävlingen Expedition Botkyrka. På det sättet vill kommunen i samarbete med organisationen The Good Tribe uppmuntra och stödja ungas idéer för hållbarhet och positiv samhällsförändring, både socialt och för miljön.
Femton deltagare hade anmält sig till tävlingen. En av dem är sextonåriga Meryem Kibar som kammade hem såväl andrapriset som publikens röster med ett internetforum för jobb.
– Min idé har en positiv samhällspåverkan och jag kallar den oändliga möjligheter, en ny väg för Botkyrka. Det är en vägledning för personer inom arbetsmarknaden, till yrken och möjligheter som existerar som vi ungdomar inte vet om, säger Meryem Kibar.
Kibar tänker att ett samhälle blir bättre när människor är i sysselsättning och att ungdomar behöver ha en målsättning. Hon har fått inspiration från The Good Tribe, en organisation som hjälper unga med samhällsentreprenörskap. De har haft ledarskapsutbildningar i kommunen och flera helgträffar kring ledarskap och att starta egna företag.
– Jag tror på min idé och vill ha helgträffar, som till exempel på julloven när många är hemma från skolan och inte har något att göra. På mötena kan vi visa ungdomarna att det finns jobb, säger Meryem Kibar.
Sandra Kinnaman Nordström är projektledare för The Good Tribe och en av flera från organisationen som arbetade med tävlingen under helgen.
– Vi vill ge ungdomarna verktyg inom samhällsentreprenörskap och ledarskap för att de ska kunna utveckla sina idéer och göra det lokala samhället mera hållbart på olika sätt. Vår tids utmaningar är väldigt stora men samtidigt är vår tids möjligheter enorma. Ungefär femtio procent av världens befolkning är i dag under tjugofem år. Makten ligger i deras händer, säger Sandra Kinnaman Nordström.
Helgens utmaningar bestod av att göra om idéer till konkreta mål och samtidigt lära sig att marknadsföra och presentera sina idéer inför en jury. På lördagen besökte olika företagare ungdomarna och delade med sig av sina tips. På söndagen bjöds vänner, familj och folk från kommunen in till den stora dagen när vinnaren utsågs.
Första priset gick till ”Colour Code”. Vinnarna Vicky Emmanouil och Nicole Erikssons affärsidé underlättar återvinning och ordningen i soprum med hjälp av olika färgkoder och, till exempel, markerade fotsteg från lägenheten till återvinningsstationen.
Tredje priset fick Elizabeth Häggqvist och Salem Yosef för idén ”No bullshit”, ett föreläsningskoncept med en online-plattform för att engagera fler unga i miljöfrågor med tips på hur en kan leva mer hållbart. De ville även utveckla en stämpel med samma namn som kan ges till företag som lever upp till sitt ansvar om miljön.
Meryem Kibar