Startsida - Nyheter

Skapet vill få bort bilden av ett manligt lidande geni

Genom att bjuda in till offentliga workshops med temat Herstory för aktiva scenkonstnärer hittade medlemmarna i gruppen varandra och påbörjade så småningom resan mot föreställningen Din hand har gjort allt detta. Nu åker de på turné.

Grundtanken var att ifrågasätta normen om kreativitet, vem tillåts skapa? Ganska snabbt hamnade den fria scenkonstgruppen Skapet i historieskrivningen som gav upphov till fler frågor.

– Vad är det som avgör vad som går till historien och vad händer med vår kreativitet när de enda konstnärerna vi känner till är män? säger Mika Mörner, en av Skapets grundare.

Genom att bjuda in till offentliga workshops med temat Herstory för aktiva scenkonstnärer hittade medlemmarna i gruppen varandra och påbörjade så småningom resan mot föreställningen Din hand har gjort allt detta. Föreställningen lyfter upp fyra, vita, europeiska, kvinnliga konstnärer som väckte stor uppmärksamhet under sin samtid men trots detta inte fått någon framträdande plats i historien.

– Vi vill få bort bilden av ett manligt lidande geni, ett steg i taget och tanken är att ge mersmak och ställa frågor via en bra föreställning. Det har varit tufft men roligt med många avvägningar och kill your darlings-moment, säger Mika Mörner.

Fast beslutna att kombinera ett kulturpolitiskt och konstnärligt perspektiv har Skapet tagit fram en föreställning med blandade berättarformer som inkluderar såväl dans som fysisk teater.

– Vi arbetat med improvisation hela tiden och grundförutsättningen har varit att vi i gruppen ska ta fram alla scener tillsammans, berättar Mika Mörner.

De fyra konstnärer som Skapet fördjupat sig i inför Din hand har skapat allt detta är kompositören och pianisten Louise Farrenc, målaren Artemisia Gentileschi, kompositören och cembalisten Élisabeth Jacquet de La Guerre samt dramatikern och författaren Anne Charlotte Leffler.

– Vi har arbetat med autentiska texter från deras tid, brev och debattartiklar, en utmaning har varit att se dem enbart som konstnärer och inte som kvinnor. Vi har försökt gå ifrån det personliga och privata och skalat av och bort det som tillskrivits dem i efterhand i egenskap av att vara kvinnor.

Målet är att publiken lämnar föreställningen med en känsla av pepp och en vilja att gå vidare med de tankar som väckts.

Skapet tog sina första steg för knappt ett år sedan, några år efter Gruppen, som även dem tar sig an normens företräde till scenen genom sin kartläggning av den svenska teatern som har premiär i Göteborg den 3 juni. Ligger ifrågasättandet i tiden?

– Jag tror inte att själva görandet är nytt, snarare att vi är inne i en period när sådana saker får uppmärksamhet och att det leder till att fler börjar ifrågasätta. Men kvinnor som verkat som konstnärer tidigare har säkerligen arbetat med de här tankarna och återigen måste man fråga sig, vad det är som fått uppmärksamhet och fått finnas kvar och varför, säger Mika Mörner.

Personligen blev Mika Mörner inspirerad av föreställningen Cissi & Nour – Almost like boys och poängterar vikten av förebilder för att våga ta steget och göra det man vill göra.

– Detta löser sig inte av sig självt, även om det pratas om frågorna. Strukturerna har inte ändrats och därför måste alla fortsätta göra det man gör och det man kan.

Din hand har gjort allt detta har hittills spelats 6 gånger i Göteborg, och spelas närmast i Malmö under Regnbågsfestivalen den 9 augusti. Till hösten återkommer Skapet till Göteborg med offentliga föreställningar under vecka 45, i övrigt är förhoppningen att de ska befinna sig på turné runt om i landet och spela på framför allt skolor.

– Målgruppen är i första hand årskurs 9 och gymnasiet och grundfrågan är enkel, vem, och vad, får plats i historien, på scenen och varför, avslutar Mika Mörner.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV