"Ett av målen för samhällsvetenskapsprogrammet är att eleverna ska möta olika perspektiv och få träning i att kritiskt granska dessa. Att lära eleverna urskilja vad som är fakta och vad som värderingar är något våra samhällskunskapslärare lägger stor vikt vid." Det framhåller Lillemor Larsson i en replik på Maja Thedéens kritiska debattinlägg.
Mot bakgrund av att den politiska debatt som hölls på Södra Latin 10 mars diskuterats
i sociala medier vill vi från skolledningens sida redogöra för bakgrund, syfte och
händelseförloppet under den dagen då debatten hölls.
Sedan flera år tillbaka anordnar en elevgrupp i årskurs 3 på samhällsvetenskapsprogrammet
två temadagar, ”Samhällsdagarna”, för övriga elever på programmet. Syftet är att
uppmärksamma olika samhällsproblem och i år hade arrangörsgruppen bokat föreläsningar
om bland annat jämställdhet, våld mot kvinnor och miljöhot. Dessutom hade de planerat in en politisk
debatt där fem deltagare bjudits in: Jonas Sjöstedt (V), Fredrick Federley (C), Åsa Romson
(MP), Karin Karlsbro (FP) och Kent Ekeroth (SD)
Att Kent Ekeroth bjudits in ifrågasattes av flera elever mot bakgrund av hans tidigare
uttalanden och agerande. Vi i skolledningen träffade både några av de elever som var
kritiska och elevkåren men beslutade efter noggranna överväganden att debatten skulle få
genomföras. Däremot skulle den vara frivillig. Beslutet grundar sig på att ett av målen för
samhällsvetenskapsprogrammet är att eleverna ska möta olika perspektiv och få träning i att
kritiskt granska dessa. Att lära eleverna urskilja vad som är fakta och vad som värderingar är
något våra samhällskunskapslärare lägger stor vikt vid.
Eftersom flera av debattdeltagarna har personskydd diskuterade vi säkerhetsfrågor med
polisen i god tid. Även risken för att obehöriga skulle vilja ta sig in i skolan togs upp.
På förmiddagen samma dag som debatten hölls uppmärksammade våra lärare att personer
utan någon som helst koppling till skolan uppmanade andra att komma till Södra Latins
skolgård och manifestera. Polisen informerades. På grund av den tragiska händelsen i Malmö
helgen före bedömde man att det skulle kunna bli sympatiaktioner på vår skola. Vi har ett
ansvar för våra elevers säkerhet och därför bestämdes att eventuella manifestationer och
motdemonstrationer skulle omdirigeras till en närliggande gata.
Det blev en mindre manifestation och av naturliga skäl var det svårt för polisen att avgöra
vilka som var elever på skolan och vilka som var obehöriga. Därför behövde våra elever
identifieras av personal innan de kunde släppas in vilket de upplevde obehagligt. Vi beklagar
detta med det berodde alltså på den situation som uppstått.
Som moderator för debatten hade ordförande för Sveriges elevkårer, Mattias Hallberg,
anlitats. Han har lett debatter och större elevmöten på skolan tidigare. Att leda en debatt i
en skola är också att undervisa eleverna i vilka spelregler som gäller för både debattörer och
åhörare, vilket Hallberg gjorde. Man uppträder helt enkelt inte på samma sätt om man är
åhörare på en politisk debatt som när man är på derbymatch i fotboll. Elever fick instruktioner
att inte bua och att de skulle vänta med till applåder till slutet. Hallberg lade i slutet till att om
någon gjorde något riktigt dumt skulle de visas ut av vakterna som fanns i lokalen.
Det blev en intressant debatt om miljö, jämställdhet och invandringspolitik. Eleverna lyssnade
intresserat. Att det finns stora skillnader mellan partierna blev tydligt. Debatten kommer nu
att fortsätta i våra klassrum. Förutom att granska de politiska företrädarnas argument kommer
man att diskutera vilka grundläggande värderingar som ligger bakom. Inte minst när det gäller
den sista frågan har skolan en mycket viktig uppgift.