Nu lanseras en kortlek i syfte att sprida metoder för att bygga in jämställdhetsarbete i organisationers vardag. Feministiskt Perspektiv ställde några frågor till Sofia Brändström som tillsammans med Sara Haraldsson från Maktsalongen tagit fram spelet i samarbete med Ola Möller på Methodkit.
Vad är Maktsalongen?
– Maktsalongens mål är att skapa ett mer jämställt ungt civilsamhälle. Genom att skapa nätverk mellan kvinnor på ledande positioner och ge organisationer verktyg för att jobba mer jämställt vill vi utmana normer och rubba maktordningar. Maktsalongen startade för tre år sedan och vår största verksamhet är ett mentor- och ledarprogram för unga kvinnor på ledarpositioner i det unga civilsamhället. I programmet finns ledare från olika delar av civilsamhället, från Grön ungdom till Sveriges elevkårer. Mentorprogrammet pågår under ett år. Förutom att träffa sin mentor under året träffas nätverket för föreläsningar och workshops. Maktsalongen jobbar även med utbildning inom jämställdhet och driver ett förändringsprogram för organisationer som vill jobba mer jämställt.
Vad är Methodkit för jämställdhet?
– Det är ett verktyg för att hjälpa organisationer och företag att jobba mer jämställt. Methodkit för jämställdhet är en kortlek som består av 51 illustrerade kort, var och ett med en aspekt som är viktig att tänka på i arbetet med jämställdhet. Till exempel härskartekniker, könsfördelning eller osynligt arbete. Korten kan användas både för att strukturera upp jämställdhetsarbetet såväl som en diskussionsstartare för att prata om vilka problem och utmaningar organisationen står inför när det gäller jämställdhet.
Vilka vänder sig Methodkit för jämställdhet till?
– Till alla organisationer och företag som vill jobba mer jämställt! Vi har sett att många ledare och chefer tycker det är svårt och krångligt att komma igång med sitt jämställdhetsarbete. Med Methodkit vill vi göra processen enklare och roligare. Korten kan till exempel användas i arbetet med att ta fram en jämställdhetsplan, genom Methodit får organisationen en överblick av vilka områden som är viktiga att tänka på. Korten är också perfekta att använda för att diskussionen om jämställdhet ska bli kontinuerlig. Till exempel genom att välja ett specifikt kort som diskuteras på varje ledningsmöte eller trefika.
Ni har tidigare givit ut andra Methodkits – hur har de tagits emot? Vilka har de nått?
– Maktsalongen gått in som samarbetspartner för att ta fram Methodkit för jämställdhet. Samarbetet mellan Methodkit och Maktsalongen är ett led i att skapa viktiga, praktiska och relevanta verktyg för att lösa samhällsproblem. Senare i serien släpps Methodkit for hållbar utveckling. Methodkit för projekt, personlig utveckling, startups, app- och webbutveckling finns sedan tidigare. De kitten har redan sålt i 37 länder på sex kontinenter. Så intresset är stort. Kunderna är alla möjliga. Till exempel Ikea, utrikesdepartementet och – bland de mer ovanliga – prinsen av Dubai, som har hjälpt till att översätta till arabiska.