I dag, torsdag, firas samernas nationaldag för tjugoförsta gången och på onsdagskvällen invigdes Jokkmokks marknad. Sara Lahtinen har skrivit en krönika om gruvkritik, politik, mänskliga rättigheter och det ömsesidiga beroendet mellan urfolk och nationalstat.
”Det är förskräckligt, så som de uttalat sig om samer och deras rättigheter. Jag tror att de kommer
mötas av protester, men tyvärr har de sympatisörer här med.” säger Elizabeth. ”För säkerhets skull
har vi beslutat att inga partipolitiska yttringar ska tillåtas på demonstrationen, så att de inte ska
kunna kapa den. Varför de nu skulle vilja delta, de har väl inget emot gruvexploatering, så länge
det är Sverige som tjänar på det?”
Jag frågar Elizabeth om hon tror att de samlade gruvkritiska inslagen under vintermarknaden kan
ge långsiktig effekt.
”Nja, det gör nog ingen skillnad lokalt, positionerna verkar ganska låsta. På ett mer nationellt plan
tror jag dock att det kan påverka, och även internationellt. Medvetenheten om situationen ökar.
Och det är inte så att marknadsbesökare och andra turister skräms bort av allvaret och
opinionsbildningen, som om de är här bara för att ”ha roligt” hela tiden. De kommer hit för att de
är genuint intresserade av orten och livet här.”
När jag vandrar hemåt faller snön. Temperaturen kommer stiga. Det är välkommet, för även om
inte protester och politik skrämmer bort folk, så kan allt för sträng kyla göra det. Trots att det blivit
kväll och mörkt arbetar en del fortfarande ute. En snöskulptur i form av en ren förses med en
hyllningstext till sagda djur – Renen är årets marknadstema – och baha’ierna har påbörjat ett
lekland i snö åt barnen.
Spontana applåder
En vecka senare återvänder jag till Ája för att ta del av Jokkmokk Winter Conference.
Genom föredrag, workshops, paneldiskussioner och rundabordsdiskussioner ska kontakter knytas,
kunskaper utbytas och samarbeten inledas. Årets tema är ”Ecomobility for the North”.
I programmet står att globala transporter ökar och kopplar samman människor och regioner, men
också bidrar till ökade klimatförändringar och andra problem. ”Transport routes can conflict with
traditional reindeer herding and other migrating herds.” står det bland annat. Men varför lyser
diskussionen om gruvindustrins omfattande transportbehov och dess krock (ofta i bokstavlig
mening) med rennäringen med sin frånvaro?
Men två extrainsatta programpunkter tar upp Gállokkonflikten, och under presentationen av dem
som bidragit till konferensen passar en av dem på att uttala sig mot gruvverksamhet i Gállok. Hon
möts av spontana applåder och entusiastiska rop från många av åhörarna. Jag undrar vad
gruvpositiva kommunalrådet Stefan Andersson tänker på sin plats nedanför podiet.
Utanför hörsalen gör en banderoll reklam för marknaden med orden ”Kulturellt, vilt och vackert”,
Jokkmokks turismslogan, och en bild från Per Kuhmunens årliga renrajd. De varor och upplevelser
som symboliserar marknaden är knutna till samisk kultur och till rennäringen, av både traditionellt
och mer nyskapande slag.
Något som skaver
Formgivning har en stark framtoning i Jokkmokk, genom såväl (sameslöjdstiftelsen, red anm) Sámi
Duodji som genom designers som StoorStålka. Men i Jokkmokk är den samiska närvaron mer än
ett varumärke och turistattraktion, den är en självklar del av det som binder kommunen och orten
samman, och av det som gör Jokkmokk till en del av en större helhet.
Trots det är det som att något skaver. Det ska liksom inte vara så, att minoriteter har märkbart
inflytande och gör saker på sina egna villkor. Det är som att majoritetssverige… kämpar emot. Inte
vill erkänna sammanflätningarna och det ömsesidiga beroendet mellan urfolk och nationalstat. Till
exempel är infrastrukturen tröttsamt anpassad för att föra flödet av resurser mot de urbana centra.
Är det så att det döljer sig än i vintermarknadens 400-åriga tradition: Sveriges sug efter Sápmi?
Utanför Ájá står en av Eva Stina Sandlings glas och metallobelisker som på kommunens uppdrag
tillägnats fyra centrala FN-konventioner. Just denna räknar upp de länder som ratificerat ILO 169,
konventionen om urfolks rättigheter. Sverige står inte med.
Jag tänker på kommunalrådets reaktion på beskeden om bojkott: ”Marknaden är inte politisk.” Och
jag undrar när den upphörde att vara det.