I veckan skulle generaldirektören vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) ha frågats ut av riksdagens försvars- och utrikesutskott om sina affärer med Kina. Detta efter ett nytt avslöjande om oegentligheter i svensk vapenexport. Feministiskt perspektiv ställde tre frågor till IKFF:s generalsekreterare Josefine Karlsson som fortfarande väntar på svar från utredningen som tillsattes efter Saudiaffären.
Både i fallet med Kina och Saudiaffären undviker ansvariga politiker och tjänstemän att svara på frågor. Är det typiskt för branschen?
– Vapenindustrin är en av världens mest korrupta branscher där egenintresset går före mänskliga rättigheter. Sverige är inte förskonat. Exemplen med Kina samt Saudiaffären visar att det inte är möjligt för Sverige att vara en av världens största vapenexportörer och samtidigt vara en trovärdig röst för nedrustning och fred. Så länge vi har en sådan stor vapenindustri kommer detta att ske.
– Vapenindustrin är dyr och kräver politisk inblandning för tillstånd och marknadsföring. Sverige har en hel myndighet som endast arbetar med att främja vapenexport. De nära relationerna mellan företagen, forskningen, myndigheter och politiker skapar problem. Inte minst då det inte finns någon lag om karens mellan politik och industri. En person kan därmed gå direkt från att fatta politiska beslut om exporttillstånd till att arbeta för industrin, till exempel – eller tvärtom. Gränserna mellan vems intressen som företräds är mycket otydliga.
Vilka konsekvenser får agerandet kring Saudi-affären och samarbetet med Kina för Sveriges säkerhetspolitiska situation?
– Riksdagen har tillsatt en utredning som har i uppdrag att komma med förslag på ny vapenexportlagstiftning för att ”skärpa exportkontrollen” gentemot diktaturer, eller ”icke-demokratiska stater” som det står i utredningens instruktioner. Den ska även undersöka om det går att göra svensk exportkontroll mer öppen och transparent, och det är väl tydligt för alla att en sådan förbättring behövs. Utredningen tillsattes dock för två år sedan, efter Saudiskandalen, och det senaste vi har hört efter sommaren är att ledamöterna inte ens har börjat arbeta på ett konkret förslag. Det är oklart om det finns politisk vilja eller om detta förhalas då en skarpare lagstiftning skulle kunna påverka svensk vapenindustri negativt. Vi väntar på svar från utredningen om hur processen ligger till.
– Vad gäller FOI är denna affär med Kina genom KTH helt oacceptabel precis som med Saudiaffären. Det skadar Sveriges anseende och bidrar till upprustning av diktaturer istället för att stärka mänskliga rättigheter som Sverige säger sig stödja. Det är även helt oacceptabelt att personer som sitter på höga positioner, både inom myndigheter och politiken, inte tar sitt ansvar då det är uppenbarligen har skett felaktigheter. Alla kort måste upp på bordet. Att FOI:s generaldirektör ännu sitter kvar är olämpligt då han har haft det formella ansvaret för myndigheten under både Saudi- och Kinaaffären, och dessutom verkar ha vetat mer än vad han först erkänt.
Hur sannolikt är det att regeringsskiftet, med troligt samarbete över blockgränsen i försvarsfrågor, leder till att ansvar kan utkrävas?
– Jag vet inte om det kommer påverka. Försvarsfrågor görs ofta upp brett för långsiktighet. Socialdemokraterna som är väldigt positiva till den svenska vapenindustrin har ett intresse av att samarbeta med partier över blockgränsen. I utredningen som ser över vapenexportlagstiftningen är alla partier i riksdagen representerade.