Startsida - Nyheter

A-märkt får 1,2 miljoner

Länder över hela världen har uppmärksammat A-märkt sedan det slog igenom i slutet av 2013. Verktyget för att visa hur otroligt få kvinnor som får ta på plats på bioduken visade sig vara efterlängtat. Några veckor efter att fyra Folkets hus och parker-biografer i Sverige började märka filmer som klarade Bechdel-testets kriterier hade kampanjen spridits till över 40 länder. I dag används den av biografer, filmfestivaler och recensenter över hela världen och i veckan fick kampanjen ett anslag på 1,2 miljoner från Postkodlotteriets Kulturstiftelse.

För trots att det är 2015 så dominerar männen filmduken, 70 procent av talrollerna går till män och bara 30 procent till kvinnorna. Likadant var det för 30 år sen då Alison Bechdel fattade pennan och ritade serie-stripen som senare kom att kallas för Bechdeltestet och uppmärksammar bristen på kvinnlig representation i film. För att en film ska passera testet, och därmed bli A-märkt, ska den innehålla två kvinnor med namn som någongång pratar med varandra om något annat än män.

Just nu planeras en internationell A-märkt filmhelg den 18–20 september, en skolturné på tio orter i Sverige och en forskningsskrift med ett normkritiskt perspektiv på svensk film.

– A-märkt gör skillnad, och med stöd kommer kampanjen att nå ytterligare en miljon människor i världen, berättar Ellen Tejle, initiativtagare av A-märkt och styrelseledamot i Wift Sverige (Women in Film and Television). Det enkla verktyget har fått biobesökare att uppmärksamma hur skrämmande få kvinnliga berättelser som vi får ta del av i film och tv, och just ökad medvetenhet är nyckeln till förändring.

Även under den gångna helgen talades det om vikten av kvinnorepresentation i film. Då var det filmfestival på Bio rio med kvinnor som bryter mot normen, kvinnor som utmanar tabun och kvinnor som kämpar för rätten att få älska vem de vill.

Nu har Wift Sverige alltså beviljats pengar från Postkodlotteriets kulturstiftelse till att utveckla kampanjen A-märkt.

– A-märkt har på ett framgångsrikt sätt synliggjort ojämställdheter inom filmen, säger Angelica Johnsson-Gerde, tillförordnad chef för Postkodlotteriets kulturstiftelse..

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV