Under modernismens epok var männens dominans inom arkitekt- och designkåren mycket stark. Att en kvinna tog taktpinnen var ovanligt och uppfattades som djärvt. Estrid Ericson (1894-1981) blev från 1920-talets mitt en av de verkliga pionjärerna för kvinnligt entreprenörskap inom designområdet. Hennes företag Svenskt Tenn utvecklade en omfattande verksamhet med både tillverkning, import, butiksförsäljning och inredningsuppdrag. Företaget lever vidare och har under 2000-talet funnit en ny publik. Nu
I dag framstår Estrid Ericson som en av 1900-talets mest inflytelserika svenska miljöskapare. Hennes sätt att föra samman modernismens enkelhet med generöst mönstrade textiler och udda prydnadsföremål fungerar fortfarande som en inspirationskälla för många. Hon blandade friskt mellan nytt och gammalt och fyllde rummen med utvalda föremål från jordens alla hörn. Stilen väckte genklang inte bara i Sverige. I en amerikanske tidskrift kallades hon 1939 för Mistress of Modern.
Nu kommer den omarbetade versionen av utställningen Mistress of Modern, som förra året visades på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm, till Röhsska museet i Göteborg. Utställningen har vernissage den 27 januari klockan och visas i samarbete med Svenskt Tenn. För utställningens gestaltning står Cilla Ramnek och Karin Södergren. Utställningen pågår till och med den 1 mars 2015.