Startsida - Nyheter

Fi:s superkommunikatörer startar egen byrå

Feministiskt initiativ nådde som bekant inte ända in i riksdagen i valet 2014, men de var störst i sociala medier. I dagsläget har de över 142 000 gillare på Facebook. Att jämföra med exempelvis socialdemokraterna som har 127 000, Vänsterpartiet 63 800 och Sverigedemokraterna 93 000.


Vilka var de starkaste intrycken och momenten under valrörelsen enligt er?

– Det var otroligt starkt att se kraften hos Fi:s följare, vad de behövde och vad de responderade på. Fi:s följare var så otroligt hungriga på att få hjälpa till, dela inlägg och att diskutera. Tror att de kände en frustration över hur det såg ut i samhället. Genom att vara en megafon för just deras röster kunde vi hjälpa dem med det de ville göra. Genom att be folk om hjälp, ge dem uppgifter, tacka dem, se dem, och få dem att se sin egen del i det hela, skapades ett rull och en kärlekskraft som fortfarande är det absolut bästa och peppigaste vi varit med om under hela våra karriärer.


Fi har utmärkt sig i sociala medier – varför?

– Två saker. Vi hade inget fysiskt kansli eller kontor, vi organiserade oss i arbetsgrupper på Facebook, vi filhanterade i dropbox och lyssnade på varandra via skype. Det blir då naturligt att fokusera sin externa kommunikation i sociala medier. Andra saken är att vi erkänner internet för det mediet det är. Vi gör kommunikation för internet, vi anpassar inte från något annat.


Varför ”Madder”?

– Vi letade efter en kraftuttryck. Vi tänker att Madder är "beyond motherhood" och något som alla människor kan identifiera sig med. Det är också besläktat med fadder och allt underbart som ingår i den omvårdnaden. Madder är något tryggt en kan luta sig mot och bli peppad av. Nu har det utarbetats till ett koncept där begreppet “större än” finns med. Det är större än din syrra och din kusin. Det är Madder. Stort och pompöst men samtidigt varmt.


Vad gör ni just nu?

– Vi jobbar med långfilmsdokumentärern Ceremonin där vi har ett PR-uppdrag som omfattar både traditionellt PR-arbete och sociala medier. Från kommunikationsplattform till pressvisningar liksom. Vi har också inlett ett samarbete med Parasto Backman (Studio Parasto Backman) och Hanne Lindberg (Bergen – graphic design studio) som driver kampanjen "PK - det finaste vi har". Vi har i uppdrag att relansera kampanjen till sommaren.


Finns det kunder ni inte kommer att ta?

– Tja, de vanliga, nej till vapen och klimathotande verksamhet: bilar, börsen, biffen.


Kampanjer ni gillat?

– Feministiskt initiativs valkampanj! Vi gillar alla som låter som människor när de pratar, som tar människors önskan om ett ärligt anslag på allvar och som jobbar flitigt i sociala medier. Finns inget tristare när företag och organisationer låter en stackars pressansvarig sköta sociala medier styvmoderligt. De vi hyllar är: Rättviseförmedlingen, Norrlands Guld och Fackförbundet Kommunal.


Vilket är drömjobbet?

– Alla som har ryggrad och liksom vi gillar lösa tyglar, gör och kör och vill ha med sig normkritiken i ryggsäcken.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV