Startsida - Nyheter

Nyheter

Första kvinnan nominerad till bästa reklamfilmsregissör

Laerke Herthoni är den första kvinnan att nomineras i kategorin Bästa reklamfilmsregissör inför den så kallade Roygalan. Det skriver tidningen Dagens Media som också talat med Laerke Hertoni.

Roygalan har funnits i 13 år och arrangeras av Film&TV Producenterna som är en branschorganisation för produktionsbolag som gör långfilm, dokumentärfilm, TV-program eller reklamfilm.

Laerke Herthoni nomineras för sina reklamfilmer ”Watch your back” för IF och ”Don’t drink and dive” för Trygg Hansa. Själv lyfter hon fram ”Vi har några att tacka”, som hon gjorde för Skap (Sveriges kompositörer och textförfattare), som en av de mest betydande under sin karriär.

– Det är nog min pärla, om jag måste välja någon. Vi hade en så otroligt liten budget när vi gjorde den, så vi sov i källare och åkte runt på festivaler och träffade grymma musiker. Det var ett fantastiskt fint projekt att få vara med och jobba på.

Till Dagens Media säger Laerke Herthoni att hon är fantastiskt stolt för nomineringen, men också att det känns dubbelt att hon är den första kvinnan att nomineras till priset:

– Det känns kul och sorgligt samtidigt. Det finns massa duktiga kvinnor i den här branschen men de syns knappt. Jag hoppas att min nominering kommer att ändra något, för fler kvinnor måste få ta plats. Så är det bara.

Laerke Herthoni har jobbat med regi sedan 2012 och har en bakgrund som regiassistent i Köpenhamn.

– Jag bestämde mig när jag var runt 15 att jag skulle regissera och så blev det. Jag har alltid älskat berättande och att få låta berättandet ta olika former. Det som är så spännande med reklambranschen är att man har en uppdragsgivare och det är det som gör att man får ett så starkt syfte, säger hon till Dagens Media.

De övriga två nominerade i kategorin Bästa reklamfilmsregissör är Mikael Marcimain – ”Välkommen tillbaka” för Coop, ”Antilangning” för Systembolaget och ”Kedjan” för Zeta och Gustav Johansson – ”A new beginning” för Volvo, ”805 million names” för World Food Program och ”Vintersaga” för Volvo.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV