Den franska regeringens jämställdhetsråd har tagit fram en guide mot könsstereotyp kommunikation.
”Vi ville ta fram några konkreta och praktiska regler för myndigheter och organisationer.” framhöll företrädare för jämställdhetsrådet, där majoriteten är kvinnor, då guiden presenterades på departementet för kvinnors rättigheter den 5 november.
Tanken är att den annonsering och utåtriktade kommunikation som bekostas med skattemedel ska gå före och ta ansvar så att kvinnor till exempel inte längre osynliggörs eller framställs enbart som sexobjekt, utan i högre utsträckning än hittills anlitas som experter och talespersoner. För att lyckas med målsättningarna krävs även en högre medvetenhet på redaktioner, och att journalister utbildas i jämställdhet.
”Nu gäller det att ta steget från ord till handling”, framhåll en av jämställdhetsrådets chefer.
Guiden omfattar tio punkter:
-
Undvik alla slags sexistiska uttryck.
-
Presentera personer med titlar, yrken, funktioner och liknande.
-
Använd ett könsneutralt språk i budskap som riktar sig till allmänheten.
-
Räkna upp personer i alfabetisk ordning.
-
Presentera kvinnor och män på samma sätt.
-
Ställ inte personliga frågor enbart till kvinnor.
-
Välj formen ”kvinnor” i stället för ”kvinnan” och säg till exempel ”Internationella dagen för kvinnors rättigheter” i stället för ”Internationella kvinnodagen”.
-
Variera sätten att presentera kvinnor och män. Undvik könsstereotypa beskrivningar.
-
Sträva alltid efter könsbalans när människor förekommer på bild (även rörliga bilder), presenteras, yttrar sig och så vidare. Uppkalla gator, byggnader och liknande efter både kvinnor och män.
-
Utbilda ansvariga och sprid guiden.