Startsida - Nyheter

Jämförande undersökning av mensskydd

Företaget Menskopp.se har genomfört Sveriges första marknadsundersökning bland mensskyddsanvändare om deras tankar kring det personliga valet av mensskydd. Målet var att genomföra en objektiv jämförelse av användarnas erfarenheter av de tre huvudtyperna av mensskydd i Sverige: Binda/tampong eller menskopp. I enkäten fick de totalt 600 deltagarna ge sina åsikter om dessa tre mensskydd och deras kostnad, miljövänlighet, hälsoaspekt och funktionsduglighet.

Menskoppen blev även högst rankad ur ekonomi-, hälsosynpunkt och miljöaspekt där 85 procent av användarna uppgav sig tänka på miljön i sitt val av mensskydd. Av de som använder binda eller tampong svarar nästan 70 procent att de inte tänker på miljöaspekten när de väljer mensskydd. På frågor av typ ”detta mensskydd är lätt att ta med sig och att använda”, ”detta mensskydd känns bekvämt” och ”detta mensskydd håller tätt” fick menskoppen genomgående de mest positiva svaren – över 90-procentsnivån.


Okunskap ett problem

Menskopp.se konstaterar att okunskap bland användarna är ett problem. Ett anmärkningsvärt resultat är att av de som inte använder menskopp är drygt 40 procent medvetna om att tampong och 13 procent medvetna om att binda medför risker från hälsosynvinkel.

En av slutsatserna av undersökningen är att svenska kvinnors bristande kunskaper och val av mensskydd är resultatet av storföretagens marknadsföring. Bolagen undviker helt att i sin marknadsföring redovisa fakta när det gäller ekonomi, hälsa och miljö, och är missvisande när det gäller budskap om funktion och bekvämlighet. Konsekvenserna för individer, samhälle och miljö i Sverige och världen är omätbara, konstaterar Menskopp.se i ett pressmeddelande.

I enkätresultatet går att urskilja att menskoppsanvändarna är klart positiva till alternativen binda och tampongs funktionsduglighet, men att de kanske helt enkelt väljer menskoppen på grund av miljö, ekonomiska- och hälsoskäl. Det samma gäller inte binda/tamponganvändarna som helt ratar menskoppens användarvänlighet då ynka 10 procent erkänner den användarvänlig. Menskopp.se nämner bolagens undvikande av redovisning, och jag kan även se den snedvridna marknadsföringsfördelningen som en orsak. Stora företag gör engångsskydden mer lättillgängliga och marknadsför dem i svenska medier medan menskoppen har få återförsäljare och marknadsförare runt om i landet.


Spelar på gamla tabun

Binda/tampongföretagens reklamutbud spelar på två urgamla tabun – synlig mens och penetration. Binda/tampong absorberar blodet på ett ”fräscht och diskret sätt”, medan den större, blodansamlande menskoppen ställs emot dessa värden, något som ofta yttras i menskoppsföretagens kommentarsfält. Detta kan i vårt samhälle tolkas som ”mindre funktionsdugligt”.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV