Den 31 mars fyllde Jazz är farligt tre år och firade stort i baren på Riche med livespelningar och dj:s. Feministiskt perspektiv pratade med Elena Smon Wolay om den mångsidiga klubben.
– Jazz Är Farligt kan vara en live-klubb, en föreläsningsserie, ganska ofta ett dj-
set, ibland radio, ibland en barnföreställning, berättar Elena Smon Wolay.
Jazz Är Farligt, som drivs av Smon Wolay, har sedan 2011 funnits på den alternativa
scenen, då startade det som en klubb tillsammans med Conny Lindström och utvecklade sig
snabbt till en självständig tidning (fanzine), skivetikett, endagsfestival på Liseberg och
numera även en barnföreställning om Sun Ra.
Vad är egentligen Jazz är farligt?
– Jazz är farligt är typ min lilla vision om vad jazz egentligen är. Den frågan är ständigt aktiv
för mig och Jazz är farligt har blivit ett rum för den utvecklingen med hjälp av olika
subgenrer inom grenen och ibland annat som Punk. Jazz är farligt kan vara en live-klubb, en
föreläsningsserie, ganska ofta ett dj-set, ibland radio, ibland en barnföreställning om
jazzmusikern Sun Ra och hans Arkestra som jag håller i och numera även en festival, men det
är även ett fanzine med samma namn och en skivetikett.
Är jazz farligt?
– Ja! Ja! Ja!
Jazz är farligt fyller tre år – vad händer?
– Träd gräs och stenar står på scenen och spelar men förutom det så står Marisa Fjärem för en
sinnesutvidgande ”ljusshow” hela kvällen.
En massa Dj’s bakom båset vänder plattor som Claes Olson från Musikindustrin, konstnären
Jockum Nordström och min kära extra mor Anette Ericson till Mariam The Belivier, med fler.