Startsida - Nyheter

Malmö: Popkollo Madame Electronic inviger arena

I samband med Malmös nya konserthus invigning i slutet av augusti ger Popkollo Malmö ett fyra dagars elektroniskt musikläger, Popkollo Madame Electronic, för personer från 18 år som identifierar sig som tjejer. Lägret hålls mellan 26 augusti 2015–29 augusti och avslutas med en klubbkväll och konsert för allmänheten i Kuben. Kvällen blir det första publika arrangemanget i Malmö Lives nya klubblokal.


Internationell närvaro

Lägret drar många deltagare och intresset är internationellt utbrett med deltagare från Australien, Tjeckien och Norge. Deltagarna kommer under veckan att pyssla med både musikalitet och teknik genom lektioner och workshops med handledarna Paula Temple, internationellt känd technomusiker aktuell med sitt andra album och Karin Dreijer, känd från bland annat The Knife och producent av modern elektronisk dansmusik.

Deltagarna får testa på allt från röstövningar och skrivyoga till att lära sig grunderna i musikprogrammet Ableton Live av Paula Temple. På schemat står också röstworkshops med Karin Dreijer och chans till inspiration från flera andra elektroniska artister som deltar i workshops och delar med sig av sig av sin historia och musik. Till exempel Geraldine Lombano, Julia Giertz, Kirsti Øibacken Pedersen och Cecilia Nordlund som alla på olika sätt har en ingång i den elektroniska musiken.


Stor efterfrågan

Popkollos initiativ är det första i sitt slag i Sverige för fler kvinnor inom den elektroniska musiken. Efterfrågan är stor, redan efter en vecka var lägret fullbokat. Att Popkollos initiativ fyller en viktig funktion syns på lägrens deltagarantal, kommunernas större satsningar ihop med föreningen och de allt fler läger som kunnat öppna upp runt om i landet genom åren. Folkhögskolor erbjuder kurser i bland annat teknik kring elektronisk musik men gång på gång är dessa mansdominerade och utan krav på normkritiskt engagerad personal.

– Jag hade önskat ett kvinnoseparatistiskt rum att lära mig i och att få vara ifred i när jag började med musik. Där ens kön inte spelade någon roll, där musiken var i fokus. När det nu händer ställer jag upp för jag tror att det behövs sådana här rum för att ta fram fler producenter som inte är män och för att skapa förutsättningar för ett normkritiskt musikarbete, säger Karin Dreijer i en presskommentar.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV