I år genomförs den största granskningen någonsin av vilka som får synas i media. Förra gången utgjorde kvinnor bara en fjärdedel. I år hoppas Global Media Monitoring Project på en förbättring.
Den 25 mars påbörjades ett internationellt projekt för att granska representationen i media. Global Media Monitoring Project (GMMP) finns i 139 länder. Syftet är att under ett dygn räkna vilka som får höras på internet, i tidningar och på radio.
Senast GMMP genomfördes utgjorde kvinnor 24 procent av dem som får synas i media. En stadig, men långsam, ökning sedan första mätningen 1995, då andelen var 17 procent. I Sverige har andelen kvinnor varierat mellan 31, 30 och 32 procent.
Maria Edström är koordinator för volontärerna i Sverige. Genom gruppen Allt är möjligt har hon samlat volontärer från hela landet som ska granska svenska medier.
– Innan onsdagen när projektet började hade jag känslan av att medierna har en större medvetenhet nu, att vi börjar ha koll på vilka som får komma till tals och så. Men det får visa sig.
Rapport i september
Projektet är det största initiativet som granskar genus i media i världen och har bland annat sett till att media blev en punkt i Pekingplattformen, som är ett tilläggsdokument till kvinnokonventionen.
– Annars hade vi inte haft någon jämförelsepunkt, eftersom att det är den enda undersökningen där alla länder undersöks på samma sätt, säger Maria Edström.
Eftersom undersökningen ska se likadan ut i länder som annars har lite gemensamt så är det svårt att säga något om respektive land.
– När man ska fånga hela världens frågor och ämnen är det inte anpassat efter alla länder. Man får kompromissa mycket, säger Maria Edström.
I Sverige börjar räkningen efter påsk. Rapporten kommer i september.