Efter sexistiska frågor till skidåkare om deras underkläder så har fokus nu hamnat på ett av företagen som gör reklam under skid-VM för sina längdskidor. Med bilder på avklädda kvinnor i bikini. Företagets vd Andreas Bennert säger till Expressen att syftet är att locka unga till längdskidåkning som ungdomar ofta ser som en sport för ”farmor och farfar”. Men många har reagerat, bland annat skidåkaren Maria Rydqvist som redan för ett par år sedan uppmärksammade företagets sexistiska produkter i ett blogginlägg:
– Jag skrev om det för tre år sedan och visste inte att de hade kvar dem fortfarande. Det känns lite konstigt att det skulle ske i Sverige. Det är ju ett finskt märke så jag vet inte om de har kommit lika långt i tänket, säger hon till Sportexpressen.
På frågan hur hon reagerar på bilderna på skidorna svarar hon:
– Det här hör inte hemma på ett par skidor, det är en tråkig kvinnosyn. Det känns inte direkt som 2015.