Startsida - Nyheter

Operavarieté med nya grepp utlovar cliffhangers på Verkstan

MALMÖ: Opera behöver inte vara tung och otidsenlig. En vågad blandning av vaudeville, cirkus och skönsång till musik på Malmöoperans scen Verkstan, bevisar den saken. – Jag har hämtat inspiration från både nutida verk och det klassiska, säger kompositör Catharina Backman.

Det är Catharina Backman som står för musiken i Svävande damen, med ett libretto av Pelle Öhlund, också regissör för uppsättningen.

– Idén till den här operavarietén föddes för mer än två år sedan och resultatet har blivit vad jag önskade, tack vare ett stort engagemang av alla inblandad, säger han.

Svävande damen handlar om den unga arga Agnes och hennes sökande efter sitt ursprung och sina föräldrar. Rollen görs av koloratursopranen Alexandra Büchel som gärna framhåller sin karaktärs aktualitet.

Agnes vet vad hon vill

– Agnes är en stark tjej med adhd, en sjukdom som hon bemästrar och inte skäms över. Hon vet vad hon vill, som en kvinna av vår tid och jag är säker på att hon kan inge andra styrka.

I sitt sökande möter Agnes udda personligheter och spännande figurer vars liv fascinerar henne.

– Föreställningen vill visa på vikten av försoning och förlåtelse, sånt som är viktigt för oss alla men kanske mest för dem som har svårigheter i livet, menar Alexandra Büchel, utbildad vid Operahögskolan i Stockholm.

Hon lovar att Svävande damen kommer att ge betraktaren en spännande upplevelse, både för sina nya grepp och dess dramaturgi.

– Det blir en massa cliffhangers, försäkrar hon.

Bland övriga medverkande ses Nina Jemth, som liksom Pelle Öhlund kommer från Varietéteatern Barbès, operasångaren Daniel Hällström, samt musikerna Ola Denward, Minna Weurlander, Lars Ljungberg och Annika Bjelk Wahlberg.

Urpremiären av Svävande damen är den 1 april på Verkstan i Malmö.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV