Startsida - Nyheter

#Rättvise5år: Orättvis visning på Moderna Museet

Söndagen den första mars firade Rättviseförmedlingen femårsjubileum med en Rättvisefestival i samarbete med Moderna Museet. På agendan stod många visningar i rättvisans tecken, bland andra En orättvis visning av Catti Brandelius, konstnär och performanceartist.

Ett fyrtiotal personer samlades i foajén inför den Orättvis visning med Catti Brandelius på Moderna Museet i samband med Rättviseförmedlingens femårskalas. Catti Brandelius inleder med en egenkomponerad sång om orättvis konst, och publiken stämmer in. Sedan berättar hon om bakgrunden till projektet.

– Visningen görs för visa att det, liksom på många andra områden i samhället, inte finns någon rättvisa i konsten. Moderna museet är ett väletablerat konstmuseum som har till uppgift att förmedla konst, men det är viktigt att ställa oss frågan om vad det är för konst vi faktiskt får ta del av här.

Brandelius manar publiken att tänka efter hur museiverksamheten faktiskt är uppbyggd. Hur uppstår en konstnär och vem får möjlighet utbilda sig inom konstområdet? Vilka föds med det kulturella kapitalet, vad är konstnärlig kvalitet och vem avgör den? Vilka representeras i utställningarna?

– I början av min karriär gjorde jag en visning här som mitt alterego ”Miss universum” och pratade om hur kvinnor representerades här, då var det mest nakna kvinnor avbildade av manliga konstnärer. Det var innan Moderna Museet uppdaterades med utökad konst av kvinnor.

Moderna museet hade innan sitt 50-årsjubileum år 2008 mindre än tio procent konst skapad av kvinnor i sin samling, något museet med sitt 50-årsbidrag storsatsade på att förändra.

Under visningen belyser Catti Brandelius de inköpta kvinnliga konstnärerna; bland andra de banbrytande 60-talskonstnärerna Carolee Schneemann och Judi Chicago.

Innan visningens slut delas ett flygblad ut, med förslag på konstnärer som enligt Brandelius borde finnas i Moderna museets samling. När Catti Brandelius fick erbjudande av museet att göra en visning som skulle beröra just orättvisa i konstvärlden valde hon sammanställa ett flygblad. Hon påtalar att när museet nu har fått en donation på 47 miljoner konst vill hon hjälpa människor att få in en fot i rummet

Syftet med visningen är ju, förutom att belysa orättvisa, att uppmärksamma konstnärer som inte redan är etablerade. Men det blir ju lite skevt, då jag själv redan har en fot i konstvärlden och känner många som har det. Men jag har försökt att också skriva in nya namn på den här listan. Att berätta om konst, och skapa möjligheter för människor som inte är etablerade har alltid varit en del av mitt konstnärskap, säger Brandelius.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV