Startsida - Nyheter

SL stoppade kampanj för en #mänskligarestad

Elbolaget God el har i samarbete med Stockholms stadsmission tagit fram en informationskampanj för att bidra till att nyansera debatten om tiggande. Kampanjen är ett svar på den uppmärksammade SD-propagandan från början av augusti på Östermalms tunnelbanestation i Stockholm. Att SL släppte fram partiets rasistiska budskap väckte starka protester och delar av annonseringen revs ner efter en manifestation där tusentals upprörda stockholmare slöt upp. SL beslöt att inte sätta upp SD:s annonser igen av säkerhetsskäl, och använder nu samma argument för att stoppa motkampanjen.

– Efter händelserna med Sverigedemokraternas annonsering såg vi att den platsen utgör en säkerhetsrisk för resenärer och folk som befinner sig i rulltrappan, säger Jesper Pettersson, pressansvarig på SL till Svenska dagbladet.

Kampanjen skulle ha inletts i dag, även den på Östermalms tunnelbanestation, och pågått i två veckor. Nu sprids den i stället i sociala medier.

– Den senaste tiden har debatten kring tiggeri varit infekterad, polariserad och inte alltid baserad på fakta med följden att grundproblematiken och en god människosyn har gått förlorad. Vi anser att ingen människa ska behöva tigga för sin överlevnad. Men ett lagförbud mot tiggeri är inte rätt väg att gå. Det lägger fokus på symptomen – inte grundproblemet! Människor som tigger hellre än begår brott som ett sista försök att försörja sina familjer ska inte kriminaliseras, säger Marika Markovits, direktor på Stockholms Stadsmission i ett pressmeddelande.

– Vi tycker att samhällsdebatten i dag saknar medmänsklighet och att människan bakom ofta glöms bort i diskussionen. Vi ville genom den här gemensamma kampanjen lyfta fram Stadsmissionens arbete som ett gott exempel samt vikten av medmänsklighet i allas agerande. Därför tycker vi självklart att det är olyckligt att situationen är sådan att vi inte kunde förmedla det, säger Marie Dahllöf, vd på God el.

Frågan om vilka budskap som får annonseras i kollektivtrafiken prövas inom kort av förvaltningsrätten, då samma kampanj som SD valde att tillåta nekats annonsplats på Skånetrafikens bussar. Affärsområdeschefen Jan-Åke Bergmark framhåller kollektivtrafikens ansvar att uppfattas som en öppen och välkomnande miljö ”både av resande och vår egen personal”, skriver SVT. SD:s regionala representanter har överklagat beslutet, som de anser innebära inskränkningar av det fria ordet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV