Startsida - Nyheter

Crossing boarders blir Make Equal

I veckan meddelade Stiftelsen Crossing Boarders att de byter namn till Make Equal. Bakgrunden är att organisationen önskat ett namn som tydligare beskriver verksamheten – men också på minskat tålamod: – Det är ett namn som visar på handling, säger Make Equals grundare Ida Östensson som nu lanserar en ny kampanj.

Stiftelsen Crossing Boarders meddelade i veckan att de byter namn till Make Equal. Organisationens stiftelse menar att det nya namnet bättre beskriver verksamheten och vad man vill uppnå:

– Vi vill ha ett namn som banar väg för våra frågor, visar vad vi arbetar för och som visar på handling, säger stiftelsens grundare Ida Östensson.

Namnbytet markerar också en delvis en ny inriktning:

– Vi har mindre tålamod än förut. Vi kommer även gå in i näringslivet mer och uppmana till handling. Majoriteten av Sveriges befolkningen arbetar för privata företag. Med andra ord kan visionen om ett jämlikt samhälle bara bli verklighet om fler företag tar ansvar och leder vägen.

I samband med namnbytet lanserades kampanjen ”Tala är silver, göra är guld” som ska samla in svenska folkets röster om vad som behöver göras jämlikt, för att tillsammans ta fram lösningsfokuserade insatser.

– Att arbeta för ett jämlikt samhälle går inte att göra ensam. Vi behöver kraftsamla, enas och faktiskt börja göra. Tala är silver men att göra är guld, säger Alexandra Pascalidou som stöttar kampanjen.

Inte bara prata om det

– I dag vet vi för mycket om ojämlikhet för att göra så lite. Vi pratar om det och säger att det är ett problem men vi sätter sällan in resurser och gör förändringen på riktigt. Vi kan inte bara prata, det är dags att faktiskt börja göra samhället mer jämlikt i praktiken, säger Ida Östensson.

Make Equal kommer att fortsätta Crossing Boarders ordinarie arbete, men vid sidan om nya kampanjen satsar man i år på ett bredare samarbete.

– En ny satsning för i år är att vi ska jobba hårdare med partnerskap för att växla upp vårt engagemang för att vara med och forma framtidens näringsliv, säger Östensson till Feministiskt perspektiv.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV