En av tre missar att utöka sin föräldrapenning genom LO:s föräldrapenningtillägg, som omfattar över en miljon LO-anslutna. Detta via kollektivavtalet som sedan 2014 ger rätt till 90 procent av lönen i 180 dagar.
– Försäkringen är så ny så anledningen till att fler inte utnyttjar den är troligtvis att de inte vet om den, säger Thord Ingesson, utredare på LO, som skrivit rapporten Föräldrapenningtillägget – en ny försäkring för ökad rättvisa och jämlikhet.
Försäkringen Föräldrapenningtillägget (FPT) gäller de som är anställda inom den kooperativa och privata sektorn, exempelvis handelsanställda. Arbetsgivaren betalar en premie och försäkringen står för kostnaden vid föräldraledigheten.
FPT förhandlades fram mellan arbetsmarknadens parter för att skapa förutsättningar för kvinnor och män att dela lika på föräldraledigheten. Framför allt är syftet att öka männens andel av uttaget av föräldrapenning, men tillägget har också fungerat som en ekonomisk förstärkning för låginkomsttagare.
– En av poängerna med FPT är att den är kostnadsneutral när det gäller kön, säger Thord Ingesson. Att få fler LO-pappor att ta ut sina föräldradagar är ett av målen med försäkringen, dagarna går inte att överlåta. Den ska verka normerande och en stor fördel är att den betalas ut direkt.
Behöver informera mer
LO-männen är den grupp som är sämst på att ta ut föräldralediga dagar, men det tror Thord Ingesson försäkringen kan bidra till att förändra.
– I genomsnitt tar männen ut cirka 28 procent av totalt antal utbetalda ersättningsdagar inom FPT. Vi har ingen bra jämförande siffra men det får i sammanhanget ändå ses som ett relativt högt uttag.
Henrik Hedman, föräldraledig elektriker i Stockholm fick informationen om föräldrapenningtillägget via facket och anser att fler föräldrar borde uppmärksammas.
– Tillägget gör att pengarna räcker lite längre och ger bättre möjlighet för bägge föräldrarna att dela på föräldraledigheten. Men informationen måste bli bättre, både från fackets sida men även från arbetsgivarna som också är med och betalar för att deras anställda ska få tillgång till föräldrapenningtillägget, säger han till Arbetet.
För att fler ska känna till försäkringen satsar LO på information och reklamkampanjer i tv och på bio.
– Arbetet som de flera tusen försäkringsinformatörerna gör över hela landet kommer förhoppningsvis också ha betydelse, säger Thord Ingesson.