Ett nätverk av franska journalister har presenterat ett manifest för jämställdhet i medierna med särskild tonvikt på dem som uttalar sig som experter. Av dem som uttalar sig som experter är för närvarande drygt 80 procent män. Manifestets mål är att alla journalister ska vända sig till både kvinnor och män när de väljer personer som ska intervjuas, citeras eller uttala sig som experter i olika frågor. Paneler av olika slag ska också bestå av lika många kvinnor som män.
Bakgrund till manifestet är de nyligen presenterade resultaten av den återkommande globala nyhetsstudien Global Media Monitoring Project, GMMP, som bland annat visar att andelen kvinnor i nyheterna år 2015 uppgår till 24 procent, vilket är samma andel som år 2010. I Frankrike är 83 procent av dem som uttalar sig som experter i medierna män. Detta gäller även kvinnodominerade områden som till exempel utbildning. Andelen män som uttalar sig i egenskap av experter varierar inte så mycket globalt. Motsvarande siffra i Sverige är 81 procent.
Enligt Rebecca Amsellem, initiativtagare till manifestet, representerar journalisterna som står bakom manifestet många olika medier. Där finns förstås journalister från medier med feministisk inriktning eller jämställdhetsprofil som Causette, 50/50 magazine och Les Nouvelles News, men också från mer traditionella tidningar som Paris Match, Huffington Post, Metronews och Le Nouvel Observateur.