Det franska nätverket ”Alla kvinnor, alla kommunikatörer” lanserar en kampanj mot stereotypa framställningar av kvinnor. Nättidningen Les Nouvelles News rapporterar om kampanjen och konstaterar att kommunikatörer är en yrkesgrupp med ovanligt många kvinnor i en bransch där cheferna oftast är män, kvinnors löner ligger 23 procent under vad män i samma yrkesgrupp tjänar och budskapen som förmedlas ofta är sexistiska.
– Hur kan detta komma sig när vi tillsammans kämpar för jämställdhet på alla plan? Ska det vara nödvändigt att förnedra kvinnor fysiskt, intellektuellt och socialt i marknadsföring, undrar Pascale Boistard, statssekreterare med ansvar för kvinnors rättigheter.
Kommunikatörerna tar nu saken i egna händer. ”Vi kan göra det och det är också vårt ansvar”, säger Louise Beveridge, kommunikationsrådgivare. Kampanjen kommer att omfatta olika aktiviteter, bland annat tillverkning av självhäftande affischer att sätta ovanpå sexistisk reklam i offentlig miljö, och kommer enligt Pascale Boistard att prioriteras under år 2016.
Den franska kampanjen har inspirerats av We Are #WomenNotObjects – ett liknande initiativ i USA som bland annat tagit fram en video som visar upp en rad extremt stereotypa reklaminslag.