Startsida - Nyheter

Inkluderingskvot nytt verktyg för att mäta mediers könsbalans

GDIK, är en förkortning av Geena Davis Inkluderingskvot, och lanserades i mitten av september som nytt verktyg för att ta reda på vilka som syns och/eller hörs i medierna. En genomgång av de 100 största filmerna i USA under 2015 visar att män syns och hörs dubbelt så ofta som kvinnor.

Verktyget har utvecklats av Google och University of South California, i samarbete med Geena Davis Institute, som undersöker könsfördelning i medierna och leds av filmskådespelerskan Geena Davis.

Syftet är att snabbt kunna registrera och synliggöra könsfördelningen i medierna, på ett sätt som inte tidigare varit möjligt. Mäns större synlighet beror på att de oftare har huvudroller. Det är tre gånger vanligare att en man har en huvudroll än att en kvinna har det. Men även då en kvinna har huvudrollen, så syns och hörs hon ungefär lika mycket som en man i biroll. Och när både män och kvinnor delar de främsta rollerna, så syns/hörs männen (24,8 procent av tiden) likväl mer än kvinnorna (16 procent).

”Vi hoppas att detta nya verktyg ska öka medvetenheten om bristen på könsbalans i alla slags medier”, säger Geena Davis. ”Och när fler kvinnor blir filmskapare och makthavare i medierna, så kan de bli förebilder för de flickor och unga kvinnor som söker sig till branschen.”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV