Startsida - Nyheter

Kvinnor, drönare och spruckna avskärmningar

Den internationella pjäsen Vingklippt (Grounded) spelas på Kilen, Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Ida Steén spelar en amerikansk stridspilot vars karriär tog slut när hon blev gravid och skaffade familj. Hon får sedan tjänst som drönarförare och krigar nu långt bort från slagfältet. Pjäsen behandlar krigarnas sida av modern krigsföring och familjeorganisering i förändring.

Målet med drönare i krigsföring är att eliminera de egna soldaternas utsatthet och dämpa förarens emotionella koppling till målet. Men vad händer när drönarförarna inser vad de gjort? Detta behandlas i Vingklippt som målar upp en person som, till skillnad från krigsföring på fältet, varje kväll kommer hem från kriget. Pjäsen gestaltar hur livet på den trygga sidan av skärmen kanske inte är den trygga zon som det är beräknat att det ska vara och ifrågasätter antaganden om krig, familj och arbete.

Pilot och småbarnsförälder

Ida Steén för som ensam skådespelare en monolog mot publiken och berättar om sitt liv som amerikansk krigspilot som blir gravid med den blivande maken. Hon är den enda kvinnan inom en armé luftburna soldater medan hennes man är den som håller sig i hemmet. Han är den privata och hon den offentliga som bryter föreställningarna om vad kvinnlighet kan vara. Den hårdhudade stridspiloten som har avlagt en tystnadsplikt över vad hon gör ute i det offentliga om dagarna. Därför blir det en oväntad vändning i karriären när hon kommer tillbaka från föräldraledigheten och får tjänst som drönarpilot. Hon känner att hon fallit från skyarna, ”från det blå”, genom att skaffa familj. Och att varje dag komma hem från kriget och agera mor och hustru efter att tidigare fått permission en gång om året är en livsomställning som inte visar sig vara det positiva besked hon trott.

Genom föreställningens gång gestaltas den skeva kontrasten mellan livet som drönarpilot, rollen som frånvarande småbarnsförälder och gråzonen däremellan när hon varje dag kör genom ett ökenlandskap i Las Vegas. En öken inte helt olik den öken där drönarna drar omkring, i en bil inte helt olik den modell som den dödslistade profeten drönaren just nu jagar kör. Det dröjer inte länge förrän kamerorna i köpcentret påminner om dem drönaren filmar den Irakiska öknen med. Och när profetens förmodade dotter har en likadan leksaksponny som den egna dottern rämnar muren mellan skärmens skyddande filter mot de kameraövervakade på andra sidan jorden. Plötsligt svämmar skuldkänslorna över. Inget skydd erbjuds förarnas ofta sargade samveten.

Drönarkrigets villkor

Drönarförarna gestaltas som personer som endast tar order från högre uppsatta genom lurar de har på sig hela passet. De borde vara fria från den skuld kriget ger, särskilt nu när civila mål slipper bombas. Ida Steén berättar att begreppet ”militant” gäller ”alla män i militärför ålder” och hon rapporterar samtliga misstänkta män som passerar under drönaren. Vem som egentligen är skyldig tycks existera i en gråzon. Och om profetens dotter råkar stå i vägen när den dödslistade ska ”elimineras” så går principen att skydda de egna truppernas liv före hennes. Detta mörkar i slutändan antalet civila offer. Inte minst sätts människans psyke på spel på båda sidor.

De drönarövervakade bevakas dygnet runt, något som i sig kan uttryckas vara en maktaktion från väst. Drönarförarna känner sig snart även de bevakade i takt med att skärmen blir tunnare.

Vingklippt iscensätter en bärare av normbrytande kvinnlighet, som kanske ändå är dömd till att föra ett kvinnligt kodat pacifistiskt krig från en dator efter sin förlossning. Det är en historia om hur kvinnliga och manliga värden, teknologi, krigsföring, liv, död, föräldraskap och skuldkänslor smulas ner och förenas till sin minsta beståndsdel; mänsklighet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV