Startsida - Nyheter

Sexism-fria läromedel

Parlamentet för den fransktalande delen av Belgien, federationen Wallonie-Bruxelles, har fattat beslut om att främja jämställdhet i urvalet av läroböcker för skolorna. Stereotypa framställningar av kvinnor och män får inte förekomma i läroböcker eller pedagogiska hjälpmedel. Målsättningen är att förhindra diskriminering och främja jämställdhet mellan könen. Det framgår av en artikel i Les Nouvelles News.

Parlamentsledamoten Hélène Ryckmans är en av iniativtagarna till reformen.

– Även om alla är överens om att detta är självklart, så återspeglas det inte fullt ut i läromedlen. Om vi nu är överens om att kämpa mot sexism i samhället, så är det extra viktigt att det gäller texter och bilder som vänder sig till barn unga, säger hon.

En studie av belgiska läroböcker från år 2012 visar att stereotyper är mycket vanliga; pojkar är överrepresenterade, företrädare för de flesta yrken presenteras som män, i sju fall av tio är den person som visas tillsammans med barn en kvinna, mammor är ömma och pappor stränga, flickor och pojkar gör olika saker och pojkar framställs regelmässigt som tuffa men slarviga, medan flickorna är söta, känsliga och ömtåliga.

I slutet av 2014 överlämnade Frankrikes dåvarande jämställdhet en rapport till regeringen som visade liknande resultat. Slutsatsen i rapporten var att franska staten borde sluta finansiera produktion av läromedel med stereotypa könsskilldringar, men några politiska förslag till åtgärder har ännu inte lagts fram.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV