Färre metaforer och mer action. Mindre oförklarlig kåthet och mer direkta skildringar. Unga kvinnor på musikscenen i Sverige uttrycker sig explicit om sex i allt större utsträckning, noterar Feministiskt perspektivs sexkrönikör Sandra Dahlén.
Jag har en spaning! Det känns så roligt för jag får då och då frågan om att leverera sådana och då skruvar jag besvärat på mig och tänker att jag borde kunna komma med något roligt nytt som ingen annan tänkt på. Men så är jag en sådan där akademiker-wannabe som tycker att saker ändå ofta är komplicerade. Kanske ser jag bara de förändringar jag vill se? Kanske ser jag inte de viktiga strömningarna för att de är så normaliserade? Tänk om jag uppfattar något som en trend men så är det bara något ovanligt som just jag lagt märke till? Men nu, nu är jag säker – jag har en spaning!
Så här ser den ut: Bland svenska pop-artister ser jag hur många brudar just de senaste åren sjunger om sex på ett nytt sätt. Det är mer direkta skildringar, långt bort från metaforernas värld. Texterna handlar även om att vara den som agerar, begär, att vara ett styrande sexuellt subjekt (istället för objekt – det som begärs och mest finns till för andras blickar). Självklart har kvinnor tidigare skrivit och sjungit om sex. Men då har agensen på sin höjd varit ”Jag vill ha dig”.
Texter har istället handlat om vad du gör med mig, typ: ”ingen annan kan göra det du gör med mig.” Någon annan gör något med tjejen som i sin tur blir en mer passiv mottagare som mest längtar eller minns. Detta har ofta framförts i kombination med en oförklarlig kåthet på scen – i såväl koreografi som röstläge (egentligen oavsett vad låten handlat om) – ett flämtviskande med särade läppar kombinerat med att desperat smeka sig själv, gärna med start vid halsen och sedan fortsätta ner mot kroppen. Och själva sexet har beskrivits i termer av fingrar som bränner och kyssar så heta, och vi ska älska hela natten och vågor som sköljer.
Ungefär så. Någon enstaka kvinna har tangerat en brytning med dessa typer av skildringar, exempelvis Kajsa Grytt i Tant Strul i början av 80-talet med låten Dunka varmt. Det är en lite mer ”köttig” beskrivning av sex och kåthet, och en lite mer aktiv position i förhållande till sex.
För den stora publiken dröjde det dock till 2007 då Frida Muranius bröt ett ännu tydligare tabu. Jag minns att jag verkligen höjde på ögonbrynet då när jag slog på radion och Muranius sjöng om att ”dunka mig gul och blå”. Något så sexuellt explicit, så rått, sjunget av en tjej, hade nog ingen hört i Sverige (i alla fall inte i musik som nått ”den stora massan”). Och feminister rasade över uppmaningen att bli våldsamt knullad, att be killen att göra en illa. Muranius förklarade texten med att det absolut inte handlade om våld utan om att gilla att bli knullad hårt. Det var en uppmaning, det var så hon ville ha det.
Sedan tog det några år, kanske har jag missat något, men inte förrän 2013 fick vi höra tjejer sjunga explicit om sex igen. Och här startar min spaning. Här händer det grejer – nu drar många åt samma håll. Noonie Bao gjorde en cover på Ung och kåt av det gamla punkbandet Ebba Grön. Helt plötsligt sjöng en tjej om att ”Du är våt och jag är ung och kåt”. 2013 var också året då många av oss fick upp ögonen för musikundret Silvana Imam.
Kanske sjöng hon egentligen inte så mycket om sex men Imam är nog den första som från dag ett av sin karriär varit tydlig med att hon är lesbisk, både i stil och framtoning, men även genom att sjunga sådant som ”Tack gud jag är homo”. Och hennes texter är alltid direkta och mustiga i kombination med attityden jag är bäst, och jag tar vad jag vill ha. När hon sjunger ”Säg till Beyoncé jag vill ha henne. Säg till Rihanna jag vill ha henne.” åmar hon sig inte i kåthetsfeber. Hon konstaterar. Silvana Imam blir inte betraktad. Hon betraktar.
Och så Beatrice Eli såklart. 2014 blev ”Girls” en radiohit där Eli sjunger ”I see this girl on the tv, see this girl in the mall, I see pictures in my head of my head between her legs.” Och på skivan sjunger hon också tydligt om onani. Just 2014 exploderar det explicita subjektssexet. Artisterna Cleo, Kristin Amparo och Broke n’ Typsy gör låten Vem e’ han, och vi får höra att ”Jag måste ha sex med han… Jag vill se dig utan tröja som du svettas, om inte nu så snälla knulla mig i nästa liv.” Cleo gör också Gettin laid med textraden: ”You eat my pussy and shut the fuck out!” Samma år gör Bianca och Tiffany Krönlöf serien Full patte med låten och tillhörande videon Så många ställen, som är en pastisch på många mäns musikvideos. Tiffany sitter på en ”tron” och dikterar med åmande avklädda män som kryper runt omkring henne. Med stöd av Bianca sjunger hon om klitoris och att komma i killens mun. I säsong två av serien fortsätter systrarna med det explicita sexet i Pulla-sången.
Och i år har Silvana Imam släppt skivan Naturkraft där hon fortsätter sitt på samma gång målande och direkta språk. Och vi får rader som: ”Snälla väck mig till some pussy.” I år har vi också fått höra den nya artisten Tami T sjunga: ”I never came this hard this long before, but then again I never fucked a boy like you before, never had somebody I could fuck hardcore until I met you.” Och nu kommer hon med låten Eat me when I bleed. Jag kan även nämna att Tami T uppträtt med en gitarrklädd strapon.
Och för några dagar sedan, en varm junikväll i Stockholm, fick jag uppleva Elliphant på scen, kära Elliphant, som avslutar konserten med orden: Det har pågått en sexuell revolution, och det är bra! Men man måste tänka på sig själv när man har sex. Det är skitviktigt att göra det, då blir det bra. Om man inte är psykopat alltså.”
Det är numera helt enkelt färre metaforer och mer action. Mindre snälla ta mig härifrån och mer jag vill ta dig och jag vill njuta så här. Och med det önskar jag er en skön sommar!
(Förlåt om jag missat viktiga artister som sjunger explicit om sex – jag är ju ingen musikjournalist men tycker mig ha en spaning.)