Skärpta straff, men ingen kriminalisering av sexköp utomlands. Det är resultatet av ett delbetänkande från den så kallade människohandelsutredningen som överlämnades till regeringen av utredaren Nils Cederstierna den 16 juni.
Syftet med utredningen, Ett starkt straffrättsligt skydd mot köp av sexuell tjänst och utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, har varit att utvärdera genomslaget för 2011 års höjning av straffmaximum för köp av sexuell tjänst och vid behov föreslå förändrade påföljder med särskilt fokus på allvarligare fall av sexköp – med vilket avses exempelvis att köpa sex av någon som är offer för människohandel eller koppleri.
Utredningen presenterar en rad förslag till regeringen för att skärpa straff, men avråder däremot från en lagändring för att att kriminalisera sexköp utomlands eftersom det anses svårt att genomföra.
Utredaren föreslår att köp av sexuell handling av barn byter brottsrubricering till utnyttjande av barn genom köp av sexuell handling, att straffskalan för sexköp nyanseras i relation till hur allvarligt brottet bedöms och vilka som drabbas samt att straffet skärps och gradindelas.
”Brottet köp av sexuell tjänst ska gradindelas. För brott av normalgraden ska straffet vara böter eller fängelse i högst sex månader och för grovt brott fängelse i högst ett år. När det bedöms om brottet är grovt ska hänsyn tas till om den som utfört den sexuella tjänsten befunnit sig i en utsatt situation eller om gärningen annars varit av hänsynslös art”.
Fyra av utredningens experter – Kajsa Wahlberg, Stina Holmberg, Marianne Nordström och Patrik Cederlöf – har gjort ett särskilt yttrande när det gäller gradindelning av straffskalan. De håller visserligen med om både att fler nyanser behövs, eftersom böter utfärdas rutinmässigt, ingen har hittills dömts till fängelse för sexköp, och att försvårande omständigheter utreds alltför sällan. Men de tror inte att en gradindelning av brottet köp av sexuell tjänst skulle lösa problemet. Istället befarar de nackdelar för brottsbekämpningen och menar att en nyansering kan ske med den straffskala som redan gäller ifall rättsväsendets myndigheter prioriterar brotten och omfördelar resurser så att dessa kan utredas mer fullständigt.
Sexköp utomlands
Ett av kraven som Sveriges kvinnolobby ställer till regeringen är att ”kriminalisera sexköp utomlands genom att ta bort kravet på dubbel straffbarhet”. Det handlar om att göra undantag från kravet att ett brott ska vara kriminaliserat både i Sverige och i det andra landet för att svensk domstol ska vara behörig att döma en person som begått brottet utomlands.
Enligt Unizon sker större delen av svenskars sexköp utomlands och på tjänsteresa. 2008 gjordes 71 procent av svenskars sexköp utomlands enligt Unizons siffror. 18 procent, det vill säga en femtedel, av dessa gjordes på tjänsteresa (20 procent av männens sexköp) 43 procent under semestern (44 procent av männens sexköp).
Utredningen anser dock att det är problematiskt att straffa personer som köper sex i länder där det inte är kriminellt. Enligt utredningen saknas tillräcklig ”internationell samsyn” för att göra ett undantag från kravet på dubbel straffbarhet. Men i enlighet med utredningsdirektiven läggs ett förslag på hur ett eventuellt förbud skulle kunna se ut ändå fram.
Till Sveriges radio säger utredaren Nils Cederstierna:
– När det gäller den svenska sexköpslagen så är det relativt få länder som har anammat vår syn. Vi menar att utvecklingen ännu inte gått så långt att man kan säga att det råder en samsyn som motiverar ett undantag.
Olga Persson, generalsekreterare för Unizon, håller inte med.
– Jag tänker att det är en orimlig invändning. Den internationella samsynen fanns inte heller när vi införde en kriminalisering av sexköp i Sverige, men vi gjorde det som en tydlig markering att det här är mäns våld mot kvinnor, och att samhället inte accepterar det, säger hon till Sveriges Radio.