Medierna kör i diket gång på gång, högerextremismen normaliseras och om klimathotet talas det knappast alls, menar riksdagsledamoten Rossana Dinamarca (V) och uppmanar medierna att ta sitt publicistiska uppdrag på allvar i valrörelsen.
Vad önskar du att valrörelsen inför riksdagsvalet 2018 ska handla om?
– Jag vill att vi ska prata mer om hur vi ska minska klyftorna i samhället, både vad gäller kön och klass. Låt oss tala om hur det kommer sig att Sveriges ekonomi går strålande, men att inte alla i samhället får ta del av det.
Vilka är dina farhågor?
– Just nu ser vi ett haveri som även involverar public service, som ramlat ner i diket med de som påstår att vi inte vågar ta debatten om invandring. Denna fråga måste vara den i särklass mest väl debatterade frågan av alla. Frågan som hotar mänskligheten, nämligen klimatet, lyser med sin frånvaro trots att den ligger högt bland vad människor tycker är viktiga frågor. Högerextremismen normaliseras i en rasande takt och det bekymrar mig, milt uttryckt, att vi inte ser allvarligare på exempelvis att en nazistisk terrororganisation får ta plats i årets Almedalsvecka.
Och hur tror du att rikstäckande medier kommer att klara uppgiften den här gången?
– Jag är oroad för att medierna ger efter för de som kallar sig för ”alternativ media”. Det blev ganska tydligt i det inslag som sändes i Aktuellt den 12 juni då en kvinna som fick representera det ”vanliga folket” visade sig vara aktiv på Nordfront. I inslaget berättar reportern att hon deltagit i Folkets demonstration som av ”traditionella medier rapporterade om att nazister, högerextremister och huliganer var på plats”. Vanliga folket-kvinnan menade att så inte var fallet och Aktuellt låter det stå öppet om att det kan ha varit en helt vanlig demonstration med vanliga människor som oroas av islamiseringen, trots att vi vet att det var en SD-anknuten manifestation som slöt till sig rasister, kända högerextrema profiler, maskerade fotbollshuliganer, personer från Soldiers of Odin med flera.
Det ligger ett stort ansvar på medierna att ta sitt publicistiska uppdrag på allvar.