I reklam för en rengöringskräm från tvålmärket Dove ses en svart kvinna dra av sig en brun tröja och i nästa klipp är hon ersatt av en vit kvinna i ljus tröja. Efter kritik mot det rasistiska budskapet har reklamen dragits tillbaka. En av de som reagerat och reflekterat är Marieme Niang Ndiaye.
Min svarta kropp blev just attackerad igen av Dove. Det hände också för två år sedan då de skrev ”från normal till mörk hud” på en bronscreme.
Det var väl ingen attack tänker du som går runt och bär på den hudfärgen som i Doves ögon anses vara ”den normala”. Jag står på andra sidan av ordet normal och undrar vad som är onormalt med min hudton, mina barns hudton, min pappas hudton och alla andra människor som inte har skär eller beige färg på sin hud?!
Min dotter är snart 4 år. Undrar när hon kommer att börja reagera på denna ”normala” hudton som gång på gång markeras i produkter som, strumpor, strumpbyxor, tröjor, trosor, krämer, smink etcetera etcetera etcetera… jag vet att jag har reagerat tidigt utan att veta om detta. Tittat på min egen mamma’s ”normala” hudton och tänkt att jag gärna skulle vilja tillhöra det normala.
Inte förrän i vuxen ålder har jag börjat tänka att kanske denna norm, inte min och andras hudton, bör ändras när företagen väljer hur de ska kommunicera och marknadsföra sina produkter. Det borde ju verkligen vara i deras egna intresse då de antagligen vill optimera försäljningen och nå ut till så många som möjligt.
Jag tror inte att någon skulle sälja hudkrämer om en person stod och pekade på kunder inne på ett varuhus och hojtade: ”Hej! Du där med din onormala, vita hud! Kom och köp denna nya krämen! Vi har den i normal och fin svart och brun färg, men även i onormalt vit och annorlunda färg, sån där som du har!”
LÄS ÄVEN: Del 23 av #bildskolan om hur och varför Pears tvål, världens först registrerade varumärke enligt Unilever, marknadsfördes med ett liknande bildspråk.