Startsida - Nyheter

”Inte kompensera eller be om ursäkt”

Vill du berätta lite om vad Makten över musiken är för projekt?

– Makten över musiken drogs igång som en reaktion på en undersökning som några brudar gjorde där det visade sig att de kreativa tjänsterna inom musikbranschen innehades av kvinnor. Skoja. Av män. När det gällde kvinnor på vd-poster snackar vi fem procent kvinnor, i Sverige. Det gällde major- och indiebolagen. 2012. Då drog de igång Makten över musiken, som går ut på att kvinnor som har ”skrivbordsjobb” inom musikbranschen (ej står på scen) tar sig an en yngre förmåga och under ett år träffar henne och utformar en relation som gynnar dem i deras karriäraspirationer inom musikbranschen.

– Makten över musiken ordnar också seminarier och workshops. Vi jobbar för en sund bransch. Vi jobbar därför för att stimulera starka och konstant utökade nätverk mellan kvinnor. Sedan 2016 finns vi i Göteborg, Malmö och Umeå också. Vi finansieras av Postkodlotteriet.


Tematiken i samtalet kommer kretsa kring de ”smala” fälten inom musikkulturen. Finns det större möjligheter för kvinnor att ta plats i de smala musikgenrerna?

– Kvinnor som är företagsamma har alltid en hel del tuffa utmaningar i dagens samhälle och dess syn på hur kvinnor är och vad de bör tänka på. Oavsett om vi verkar inom indievärlden eller majorbolagen (punk eller idol så att säga) finns motståndet där mot den kvinna som tar för sig, oavsett om hon har nitar eller läppglans, eller båda. Makten över musiken handlar om hur vi är proffsiga och bjussiga och inte kompenserar eller ber om ursäkt. Vi tar till vara på den kompetens som erhållits av kvinnor i branschen och bjussar de andra på den. Feministisk välfärd skulle vi kunna kalla det.


Vad är de största utmaningarna för att kunna bygga en mer inkluderande musikscen?

– Jag hoppas att artisternas kamp pågår för att bygga en musikscen för alla. Musikbranschen är en oerhört svår bransch som involverar mycket ekonomi. Det handlar inte bara om inspelad musik utan den har varit i oerhörd förändring sedan branschens begynnelse. Stenkakor, vinyl, kassett, cd, mini-disc, internet. Sedan är det en live-del som konstant rör på sig med festivaler som flyttat in till städerna. I detta finns företag som driver utveckling. Inkludering och exkludering är här en känslig och intressant diskussion. Jag tror den diskussionen skulle bli jättebra om fler kvinnor deltog. Hittills har den här diskussionen dominerats av till exempel Piratpartiet och andra med tech-liberalistiska ideologier. Så hur bygger vi en inkluderande musikbransch? Fler musikföretag med kvinnor på vd-posten samt kvinnor på de kreativa positionerna!

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV