Startsida - Nyheter

Jämställda bokningar ett steg mot trygga festivaler

Feministiskt perspektiv har i de senaste numren uppmärksammat initiativ från privatpersoner som vill få till en förändring för att stoppa sexuella trakasserier på festivaler och skapa mer jämställda event. I dag pratar vi med Kristina Wicksell från initiativet Jämställd festival för att få hennes infallsvinkel på festivalerna, som än i dag domineras av män.

– Det pratas mer och mer om sexuella övergrepp nu, och det är bra. Det handlar om att synliggöra problemet och det är precis det som just nu börjar hända. Det är lätt att tro att det ser mörkt ut och att tro att övergreppen blir fler eftersom det nu kommer upp till ytan, men våldtäkter och sexuella övergrepp är ingenting nytt. Det är bra att problemet börjat synliggöras och att folk bättre vet sina rättigheter, säger Kristina Wicksell.


Ojämställt trots satsningar

Enligt statistik från Jämställd festival bestod 69 procent av akterna i år på Sveriges tio största festivaler av en majoritet män, 29 procent var kvinnodominerade och 2 procent var mixade akter. Årets statistik visar inte på någon större skillnad jämfört med förra året – de festivaler som tidigare år legat på runt 80-90 procent mansdominans fortsätter att göra det, medan fler av de större festivalerna verkar ha satt i system att boka jämställt.

– Sedan vi började räkna har det skett en förbättring. Men det går långsamt. Det handlar om att medvetandegöra och höja kunskapsnivån om jämställdhet och vikten av att tänka jämställt.

Nytt för i år är att 26 av sommarens festivaler för första gången tilldelades statliga resurser från Musikverket för att boka fler kvinnor. Stödet har gått bland annat till Popaganda som fått 250 000 kronor. Festivalen är redan en av de mest jämställda i landet när det kommer till artistbokningar. På samma gång finns det festivaler med mer än 90 procent mansdominerade akter.

Kristina Wicksell välkomnar en satsning men är inte övertygad om att ett statligt bidrag är rätt väg att gå för att få till en verklig förändring, och hon poängterar att det inte kostar något att boka jämställt.

– Det är bra att det tas på allvar, men vi ska komma ihåg att det inte kostar att boka jämställt, tvärtom säger de arrangörer jag pratat med. De tycker att det finns en vinst i att göra det och att de får cred för att de bokar jämställt.


Representatin kan motverka övergrepp

– Det handlar egentligen inte om så stora förändringar utan om att bli medveten och bestämma sig. Det här stödet blir bara ett extra tillskott i kassan för de som redan har utgångspunkten i att boka jämställt. De festivaler som inte bryr sig om den frågan söker heller inte pengarna. Det gör att det blir ett stort glapp mellan festivalerna där vi har några få som bryr sig och andra som helt kan strunta i det.

De fem festivaler som ligger i botten när det kommer till att boka jämställt, enligt årets sommarstatistik från Jämställd festival är Gefle metal festival (92 procent mansdominerade och 8 procent kvinnodominerade akter), Sweden rock (92 mansdominerade och 8 procent kvinnodominerade akter), Summerburst (89 procent mansdominerade och 11 procent kvinnodominerade akter), Emmabodafestivalen (88 procent mansdominerade, 11 procent kvinnodominerade och 1 procent mixade akter) och Bråvalla (81 procent mansdominerade, 18 procent kvinnodominerade och 1 procent mixade akter).

Kristina Wicksell är övertygad om att det är viktigt att boka jämställt för att också få bort problemen med sexuella övergrepp bland besökarna.

– Vi behöver ta ett helhetsgrepp kring jämställdhetsfrågan. Jämställdhet måste genomsyra hela arrangemanget och det börjar alltid med hur det ser ut internt. Om en festival arbetar med representation och jämställdhet så kommer problemen att försvinna. Det handlar om en värdegrund som man som arrangör vilar på och som också kommer påverka det externa arbetet och även besökarna.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV