Startsida - Nyheter

Judiska församlingen i Malmö attackerad

Attacken mot Malmös Judiska församling inträffade någon gång mellan fredagen och måndagen och är den andra attacken mot judiska församlingar på bara några dagar. I lördags gick ett tiotal män till attack mot synagogan i Göteborg och kastade molotovcocktails. I byggnaden fanns vid tiden för attacken omkring 20 ungdomar, polisen rubricerar också det som försök till mordbrand. Attackerna skedde dagar efter att en demonstration i Malmö i protest mot president Donald Trumps beslut att flytta den amerikanska ambassaden i Israel från Tel Aviv till Jerusalem trots att östra Jerusalem är ockuperat, innehöll regelrätta uppmaningar till att döda judar: ”vi ska skjuta judarna” ropades bland annat.

Efter det möttes muslimska och judiska ledare i Malmö på söndagen. Muslimska företrädare besökte synagogan för att ta avstånd från antisemitism och ge stöd åt den judiska församlingen:

– Vi vill visa sympati och solidaritet med judarna i Malmö och fördömer all form av rasism och antisemitism i samhället, säger Ala Eddin Al Qut, verksamhetsledare för det muslimska studieförbundet Ibn Rushds Malmöavdelning till SVT.

På lördag kommer en kippavandring att hållas i Malmö, med samling vid synagogan. Kippavandringar har genomförts i flera år och är ett ställningstagande mot hat och hot mot judar i Sverige och i Malmö. ”Alla har rätt att ha en egen tro, identitet och livsstil utan att andra ger sig på en. Vi samlas därför i en kippavandring för att uttrycka vårt orubbliga stöd för tolerans och trygghet – för alla.”, står det i eventet på Facebook. Och i söndags anordnades en så kallad kärleksbombning till stöd för synagogan i Göteborg – hjärtan klistrades upp i närheten av området för att visa stöd för församlingen samt att ta avstånd från antisemitism.


”Antisemitism en intellektuell pest”

Tre personer är anhållna för brandattacken i Göteborg, enligt Expo har inget uppenbart motiv kommit fram än. Två av de anhållna är från Syrien och den tredje är palestinier, uppger Expo. Skribenten Somar Al Naher som är uppvuxen i Syrien beskriver i Expressen hur regimen i landet hjärntvättar sina invånare med antisemitism: ”Jag är bedrövad, men tyvärr inte förvånad över att just Syrien dyker upp i sammanhanget. Angreppet har sannolikt ingenting med Israel-Palestina-konflikten att göra. Snarare med statssanktionerad antisemitism.” Hon betonar samtidigt att det är viktigt att komma ihåg att de flesta araber och muslimer inte är antisemiter: ”om man tror det så gör man själva sakfrågan en rejäl otjänst. Man kan inte möta fördomar med fördomar. De som har fördömt attacken starkast i min närhet har varit just muslimer. Däremot är det viktigt att förstå roten till antisemitismen för att kunna bemöta den.”

Enligt ordföranden för Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA), Svante Weyler, visar attacken mot synagogan i Göteborg hur antisemitismen ”i Sverige tar sig alltmer aggressiva och hotfulla uttryck.”, och han pekar i en artikel på att Judiska församlingen i Umeå tidigare i år tvingades lägga ner sin verksamhet på grund av hot och trakasserier från nazister, att Nordiska motståndsrörelsen tidigare i höstas var nära att få marschera i närheten av synagogan i Göteborg och att det i somras förekom antisemitiska budskap på manifestationer av Svenskt-palestinskt centrum i Helsingborg, där bland annat en imam talade om judar som ”apors och svins avkomma”. Weyler pekar också på att många judar inte vågar vara öppna med sin judiska identitet och att judiska församlingar och skolor måste ha stora säkerhetsarrangemang kring sina verksamheter.

I Expressen varnar Weyler för att se antisemitism som en slags politisk protest. Han skriver: ”Men det finns ett spöke kvar att ha ihjäl. Varje gång det sker ett attentat och det är möjligt att göra minsta koppling till händelser i Mellanöstern eller till konflikten mellan israeler och palestinier, så tolkas judehatet som ett slags politisk protest.” Han fortsätter: ”Det finns ingen sådan rationalitet. Antisemitismen är ett slags intellektuell pest som instrumentaliseras av olika grupper med olika behov vid olika tillfällen.”

Enligt Expo finns inget än som tyder på jihadistisk radikalisering i samband med dådet i Göteborg. Annars utgör judar ofta en särskild måltavla för salafistiska jihadister. På senare år har ett stort antal antisemitiska terrordåd utförts i Europa. Två dagar efter attacken mot Charlie Hebdo-redaktionen i Paris i Frankrike, gick Amedy Coulibaly in i en judisk kosherbutik och dödade fyra judar. Coulibaly hade svurit trohetsed till IS-ledaren Abu Bakr al-Baghdadi innan attacken. En månad senare, i februari 2015, dödades Dan Uzan när en IS-anknuten terrorist gick till attack mot synagogan i Köpenhamn i Danmark. 2014 gick Mehdi Nemmouche till attack mot det judiska museet i Bryssel i Belgien och dödade fyra personer. Nemmouche var innan dådet i Syrien och hade kopplingar till IS. 2012 dödades en rabbin och tre barn vid en judisk skola av Mohammed Merah som bland annat höll upp åttaåriga Myriam Monsonego i håret innan han sköt henne i huvudet. Merah medgav att han valt sina offer för att de var judar, han hade innan dådet tidigare varit i Pakistan och Afghanistan och deltagit i träningsläger för al-Qaida.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV