Startsida - Nyheter

Mindre stereotypt bland barnen med genusmedveten pedagogik

Normmedveten pedagogik i förskolan gör barn mer intresserade av att leka med barn av motsatt kön. Dessutom tänker de mindre könsstereotypt om andra. De lägger dock märke till kön i lika stor utsträckning som andra.
– Det sitter nog djupare, än att dra slutsatser baserat på kön, säger forskaren Ben Kenward, som utfört studien vid Uppsala Universitet.

I stort är Ben Kenward inte förvånad över resultaten från studien Early preschool environments and gender: Effects
of gender pedagogy in Sweden
, som jämfört barn på en förskola med normmedveten pedagogik, med barn från tre kontrollförskolor i samma område, i Stockholm.

– Baserat på teori och några relevanta empiriska studier hade vi förväntat att barnen skulle vara mindre stereotypbenägna, men även att de skulle vara mindre benägna att använda kön som kategori, men detta resultat uteblev.

Ben Kenward tillägger dock att det inte var en stor överraskning att barnen på den normmedvetna förskolan automatiskt la märke till kön.

– Det sitter nog djupare att lägga märke till kön, än att dra slutsatser baserat på kön.

Inte heller Sara Idermark, förskolechef på Landala förskola i Göteborg, är överraskad av studiens utfall.

– Jag skulle säga att det stämmer när de är på förskolan, säger Sara Idermark, men när de sedan går vidare till skolan, där jag skulle säga att de inte har något genusarbete, slussas de in i traditionella roller, flickigt och pojkigt.

Sara Idermark hoppas dock att de under tiden i förskolan sått ett frö hos barnen som de har med sig längre fram.

– Det handlar ju om en människosyn, att alla är lika värda, att all kärlek är lika mycket värd.

Landala förskola har arbetat aktivt med genuspedagogik sedan 2012-2013 och även om det ibland är en anledning till att föräldrar söker till förskolan, förekommer även motsatsen.

– Det händer ju också att föräldrar väljer bort oss av den anledningen, de tycker vårt genusarbete är exkluderande, medan vi tycker det är inkluderande, säger Sara Idermark.

Även i studien har man tittat på skillnader i familjebakgrund, eftersom det är föräldrar som väljer förskola till sina barn, men även när forskarna plockat bort de familjer som uppgett att de valt den studerade förskolan på grund av genuspedagogiken kvarstod resultaten.

I studiens slutsatser sammanfattas också tidigare forskning och det konstateras till exempel att barn som framför allt leker med barn av samma kön blir mer extrema i sin könsstereotypa uppfattning och sitt könsstereotypa beteende, än barn som ofta leker med barn av motsatt kön.

Därtill blir barn mindre intresserade av att leka med vissa leksaker efter att de blivit medvetna om att leksakerna ”är till för” det andra könet. Detta påverkar längre fram skolgången och barnens lärande på flera olika sätt.

– Könsneutral pedagogik breddar barnens möjligheter för framtiden, säger Ben Kenward, som gärna ser att fler skolor använder sig av pedagogiken för att öka barns utvecklingsmöjligheter.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV