Allt fler röster höjs mot vinstdrivna skattefinansierade aktiebolag inom grund- och gymnasieskolan. Feministiskt perspektiv talade med Sten Svensson, en av debattörerna som sedan länge kritiserat aktiebolagsskolorna och deras segregerande påverkan på skolsystemet sedan systemskiftet i svensk skolpolitik på 1990-talet.
I en omtalad debattartikel uppmanar Mats Arnhög, Anne-Marie Pålsson, Daniel Suhonen och Sten Svensson de politiska partierna att ”ta sig samman och över blockgränsen samarbeta för att ta bort aktiebolagen ur den svenska skolan”.
Debattörerna, som har olika politisk bakgrund och erfarenheter, menar att skolsystemet sedan vinstdrivna aktiebolag tilläts i det svenska skolsystemet, medfört negativa effekter i skolan och därför ska stoppas.
”En skola som, för att tillfredsställa sina vinstintressen måste segregera elever i lönsamhetshänseende är djupt problematisk. Det kommer att skapa stora samhällsproblem i årtionden framöver. Det bryter mot de grundläggande demokratiska värden som byggt upp vårt land och det bryter mot skollagens portalparagraf om att skolan ska vara likvärdig. Ett demokratiskt samhälle måste ge alla elever likvärdiga möjligheter till en bra utbildning”, skriver de.
Grundläggande demokratiska värden
Sten Svensson, tidigare chefredaktör för Lärarnas tidning och aktiv i Nätverket för en likvärdig skola säger till Feministiskt perspektiv att aktiebolagsskolor effektivt driver fram ett segregerat skolsystem.
– Aktiebolagsskolor tjänar pengar på segregation, det är själva affärsidén. Aktiebolag måste gå med vinst. För att få pengar över till vinst måste skolan ha ett positivt segregerat elevurval. Fristående skolor väljs framför allt av elever med välutbildade föräldrar, de som fungerar bra och klarar kraven och uppnår målen utan någon större lärarinsats. Modellen kräver liten lärarinsats, få lärare per elev och det är vad ägarna tjänar pengar på.
Föräldrarnas utbildningsnivå är den enskilt viktigaste faktorn för hur det går för eleverna i skolan. Även bland elever med utländsk bakgrund är det de som har välutbildade föräldrar som väljer en fristående skola.
– Elevernas socioekonomiska bakgrund påverkar även invandrarbarnen som går i homogena privata skolor. Även bland elever med utländsk bakgrund, handlar det om sambandet mellan resultat och elevernas hemresurser.
Sten Svensson anser att de demokratiskt valda församlingarna i kommunerna måste återfå beslutsrätten över skolan.
– Skola är en kommunal angelägenhet i första hand. Skola är en fråga för folkvalda politiker och de har ansvaret att alla ska kunna gå i en bra skola oavsett social bakgrund. Politiker ska se till att alla skolor funkar bra och inte tillåta någon skola fungera dåligt med dåliga resultat. Det är då intresset för att välja bort kommunala skolor minskar.
Svensson menar att privatiseringen av skolan radikalt har minskat det demokratiska inflytandet och skapat vinnare och förlorare både bland skolor och elever. Dagens skolsystem förstärker skillnader, menar Svensson, och framförallt de socialt utsatta förorterna blir förlorare.
Ett alternativ till kommunala och vinstdrivande skolor är de ideella skolor som ofta drivs av stiftelser.
– De ideella skolorna drivs inte av vinst, de ser till att alla pengar återinvesteras i elevernas undervisning, säger Svensson.
Vad tycker du om de religiösa skolorna som också drivs av stiftelser, men i praktiken leder till ytterligare segregation?
– Det är samma bekymmer att de religiösa skolor är segregerande, jag skulle tycka det vore bättre att de barnen gick tillsammans med andra barn i vanliga kommunala skolor. Men föräldrar har enligt FN och internationella lagar rätt att sätta sina barn i religiösa skolor. Däremot behöver inte samhället betala för dessa skolor. Men religiösa skolor i dag är så få i antal, de växer inte heller. Det är inget stort problem jämfört med aktiebolagsskolorna, anser Sten Svensson.
Demokratibyggande institution
Vid en skolpolitisk konferens i Stockholm 2015, talade Sten Svensson, om makten över skolan. Han talade om skolan som samhällelig institution av största vikt. Han lyfte vikten av att skolan återigen blir den samhälls- och demokratibyggande institution som Sverige skapade på 40-talet, men ifrågasatte om dagens politiker är lika framsynta som 40-talets.
I dag, ett år innan valet, verkar allt fler politiker inse bristerna med dagens skolsystem. I en positiv replik på debattartikeln i DN där Sten Svensson medverkade, skrev två socialdemokratiska ministrar Anna Ekström och Ardalan Shekarabi, samt Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande i Malmö (S):
”På skolområdet är marknadens logik att driva fram skillnader mellan skolor och därmed i förlängningen mellan individer. På en fri skolmarknad kommer elever med olika förutsättningar att sorteras in på olika skolor. Den utvecklingen är väldigt tydlig redan i dag och den är omöjlig att förena med att skolan ska vara likvärdig och fungera som en mötesplats för elever med olika bakgrund.”