Nyheter

Otillräckligt arbete med jämställdhet i förskolan

Skolinspektionen har granskat hur 36 förskolor i 18 kommuner arbetar med jämställdhet. Enligt skollagen ska förskolan ska ge alla barn möjlighet att utveckla sina förmågor och intressen utan att hindras av traditionella könsmönster och könsroller, men uppdraget genomsyrar inte verksamheten.

– Många av de granskade förskolorna arbetar medvetet med frågor om barns lika värde. Det saknas dock i flera fall ett tydligt jämställdhetsarbete och ett genusperspektiv i verksamheten. Utan ett systematiskt jämställdhetsarbete finns risk för att stereotypa könsnormer förs vidare till barnen, istället för att normerna synliggörs och ifrågasätts, säger Helén Ängmo, generaldirektör, Skolinspektionen i ett pressmeddelande.

Bland annat uppger personalen på tre av fyra förskolor att jämställdhetsuppdraget inte tas upp i den så kallade reflektionstiden, alltså när de samtalar inom arbetslaget om sina förhållningssätt till barnen. Lika många anger att de saknar tillräcklig kompetens att på vetenskaplig grund och utifrån erfarenhet kunna utföra jämställdhetsuppdraget.

Skolinspektionen ser följande punkter måste genomföras för att höja kvaliteten i jämställdhetsarbetet:

  • Huvudmän och förskolechefer behöver inkludera och tydliggöra förskolans jämställdhetsuppdrag i det systematiska kvalitetsarbetet.

  • Förskolechefer behöver ge personalen kompetensutveckling samt möjlighet till reflektion så att de på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet kan utveckla ett aktivt och systematiskt jämställdhetsarbete med utgångspunkt i läroplanens uppdrag.

  • Personalen behöver bli mer förtrogen med och gemensamt tolka jämställdhetsuppdraget i förskolans läroplan.

  • Personalen behöver i större utsträckning vägleda pojkar och flickor så att deras möjligheter att pröva olika miljöer och material breddas och varieras så att de får nya insikter utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV