Public service ska vara fritt från kommersiella krafter. Trots det har SVT återkommande fått kritik, efter att företag har betalat för att få synas. Nu skall SVT se över sina rutiner gentemot reklam.
– Det har varit en del frågor kring det här under hösten och det har lett till att vi har satt igång en översyn av framförallt våra rutiner och processer kring det här. Om det finns behov, möjligen justera våra rutiner för att säkra att det här går till på rätt sätt, säger Lena Glaser, programdirektör på SVT till Sveriges Radio.
– SVT:s oberoende värnar vi väldigt mycket.
Förra året avslöjade Medierna i Sveriges radio och Kulturnyheterna i SVT att produktionsbolaget Road Runner hade tagit emot hundratusentals kronor från olika företag i utbyte mot exponering i SVT.
– Jag har dessvärre inte möjlighet att svara på vilka diskussioner som sker i varje enskilt fall. Sen så tycker jag att det är väldigt olyckligt när det blir en diskussion där vi ifrågasätts, fortsätter Lena Glaser, i intervju med Sveriges radio.