I går, tisdagen den 23 maj, inleddes scenkonstbiennalen, som är Sveriges största festival för scenkonst och varar till och med söndag. I år äger biennalen rum i Norrköping, och Östgötateatern och Upplev Norrköping är värdar. En av alla de föreställningar som ska visas är #vitamänvåldtar.
”Det är en snårig navigation att göra konst av våld och sexuella övergrepp utan att frossa i förödmjukelse eller demonisering, men skådespelarna låter aldrig karaktärerna bli klichéer utan lämnar publiken med en uppriktighet. Efter föreställningen känns namnet #vitamänvåldtar varken provocerande eller ens obekvämt, snarast befriande och som en kraftfull sammanfattning av verkligheten just nu.” skriver Eva Lindholm i sin recension av föreställningen.
– Scenkonsten i Sverige har aldrig varit mer diversifierad än just nu, säger Lars Ring, kritiker och ordförande i urvalskommittén i ett pressmeddelande. Så fylld av nya former som blandar innovativ teknik och ny syn på kön, etnicitet och vad som faktiskt kan göras och gestaltas på scenen. Det har därför varit ovanligt svårt att välja ut det drygt dussin iscensättningar som nu kommer att visas på Scenkonstbiennalen 2017. Klart är ändå att en akut samtid kommer att stå på scenen, via en mängd olika format, starka viljor och djärva uttryck.