Tusentals yezidiska kvinnor och barn lever fortfarande i fångenskap hos terroristgruppen IS/Daesh. Feministen och aktivisten Begard Reza träffade Zahra Singal, yezidisk gerillasoldat. Hon berättar hur yezidiska kvinnor organiserar sig för att förstå orsaken till yezidiernas historiska utsatthet och för att inte låta kvinnorna återigen faller offer för regionala konflikter.
Från att ha varit totalt okända för många i västvärlden blev de yezidiska kurderna omtalade i alla världens medier 2014 när terrorgruppen IS/Daesh invaderade Sinjar och utförde ett brutalt folkmord. Daesh dödade männen och tog de unga kvinnorna och barnen som sexslavar. Fortfarande är cirka 3 000 kvinnor och barn i händerna på IS-terroristerna. Men yezidiska kvinnor tänker inte längre vänta på omvärldens tröga hjälpande hand och har därför organiserat sig med ett löfte: ”Vi lovar att kämpa tills vi har frigjort varenda yezidisk kvinna. Aldrig mer ska det här hända igen”.
Zahra Singal är talesperson för organisationen TAJÈ, som står för Tevgera Azadiya Jinên Êzidî, vilket betyder den yezidiska kvinnans frihetsrörelse. Gruppen har hämtat inspiration från olika kvinnogerillor, bland annat Kvinnornas försvarsenheter, YPJ-styrkorna i norra Syrien som inte bara kämpar mot terroristerna, utan också mot patriarkatet och kapitalismen. YPJ är i förlängning en del av PKK, som bland annat är terrorist-klassade av EU och Nato, men inte av FN.
– Det är ingen hemlighet att vi har blivit upplärda av Free Women’s Units, YJA-Star, som är PKK:s kvinnogerilla. Peshmerga-styrkor från Kurdistans regionala regering (KRG) var de som skulle beskydda oss, de hade redan runt 8 000 soldater i Sinjar, men när IS var på väg till oss valde de att fly och lämnade oss åt vårt öde. Det är den yttersta kränkningen, ett brutalt folkmord var konsekvensen av denna fega akt. Istället kom bland annat YJA-Star och YPJ för att rädda oss och jag fick en stark uppenbarelse när jag såg dessa kvinnor försvara andra kvinnor, de visade mig att kvinnor också kan, det var så kraftfullt. Det var då jag bestämde mig för att kämpa istället för att ge upp.
Folkmord
Yezidierna har blivit utsatta för över 70 folkmord och är på grund av sin religion en extremt förföljd grupp enligt en rad forskare, bland dem Matthew Barber som forskar om yezidisk historia vid University of Chicago. Förföljelserna beror på att yezidierna tror på en fallen ängel som förlåtits av gud och gestaltas som påfågeln Melek Taus. Många tolkar dem som djävulsdyrkare och kortfattat är det även så IS legitimerar folkmordet. Yezidiska kvinnor blir också diskriminerade och utsatta för våld i egenskap av kvinnor. Det sexuella våldet var en genomtänkt strategi direkt riktad mot yezidiska kvinnor som grupp. TAJÈ jobbar därför mot förtryck i skärningspunkten mellan religion och kön.
– Gång på gång har organisationer och institutioner svikit oss, som kvinnor och som yezidier. Vi är andra klassens medborgare. Vi har insett att ingen annan än yezidiska kvinnor kan rädda yezidiska kvinnor. Därför har vi organiserat oss och tagit till vapen, för det är dödligt att vara en yezidisk kvinna. IS har till exempel våldtagit oss och tvingat mödrar äta sina barn, så nu ska vi slå tillbaka. Yezidiska kvinnor är modiga och starka och vi ska visa terroristerna det genom att utplåna dem från jordens yta.
Zahra Singal vid fronten och i traditionella yezidi-kläder.
Zahra Singal är gerillasoldat ute på frontlinjen när behovet är som starkast, men hon jobbar huvudsakligen med lobbyverksamhet riktad mot humanitära organisationer och stater. Detta för att synliggöra och förbättra yezidiska kvinnors situation. En kvinna i krig är alltid extra utsatt, men för yezidiska kvinnor är det värre. Kvinnor diskrimineras generellt sett på arbetsmarknaden och männen förväntas försörja dem, så vad betyder det när en äldre yezidisk kvinna, som anses vara djävulsdyrkare, är ensam kvar efter att hennes män och söner mördats och hennes unga döttrar har blivit kidnappade? Några har haft turen att få asyl i bland annat Tyskland, många tusen har i flera år levt i underfinansierade flyktingläger och en del bor i slumområden i hus utan väggar. Zahra Singal kan inte acceptera det ödet och därför satsar TAJÈ på att bedriva ideologisk undervisning, för att organisera fler och tillsammans ta tillbaka makten över sina liv.
– Vapen behövs när det är krig och vi måste försvara oss, men det viktigaste i vårt arbete är att förbättra den yezidiska kvinnans livsvillkor och frigöra henne från förtryck. Därför är vi organiserade i diverse grupper som jobbar i olika verksamhetsområden. Vi bygger inte bara en ny rörelse, utan ett nytt samhälle. Vi kan inte vänta på att ”den andre” vill hjälpa oss, vi måste göra det själva. Så vi lär oss hantverk som att bygga, odla, och sy, sånt som kan bidra till ekonomisk självständighet. Men teoretisk undervisning är också viktigt, så vi har kurser i bland annat historia och hur samhällsstrukturer fungerar. Vad betyder det egentligen att vara en yezidisk kvinna? Hur opererar kapitalismen och patriarkatet? Detta är grundläggande, att spåra problemen till dess rötter. Genom att göra det så hittar man revolutionerande och starka aspekter av sitt inre.
Den första yezidiska kvinnokonferensen.
Zahra Singal och organisationen TAJÈ har begränsad rörlighet och det beror på den mycket komplexa politiska situationen i södra Kurdistan (Irak), där president Massoud Barzani, inte tillåter deras organisering. Barzani styr Kurdistans regionala regering i Irak sedan 2005, trots att båda mandatperioderna som han valdes till, och den tvååriga förlängning som klubbades av det kurdiska parlamentet 2013, har löpt ut.
Innan kriget mot IS hade det sittande Kurdiska demokratiska partiet (KDP) ett starkt stöd hos yezidierna i Sinjar, men efter ”det stora sveket” som Zahra Singal nämnde, gick många yezidier över till att bli PKK-sympatisörer, vilket är KDP:s största rival i regionen. Sinjar är ett strategiskt viktigt område i regionen och om PKK-sympatierna växer så kan Sinjar bli ”Qandil nummer två”, det vill säga en stark bas för PKK. Något som president Recep Tayyip Erdogan i Turkiet varnar för och samarbetar med Kurdistans president Barzani för att hindra.
De andra politiska partierna i irakiska Kurdistan, och till och med vissa islamistpartier, är inte i konflikt med PKK. Det handlar alltså inte om ett krig mellan Kurdistans regionala regering och PKK, utan en maktkamp mellan Barzanis KDP och PKK.
Ger inte upp
President Barzani har fängslat Zahra Singal en gång när hon försökte att ta sig till Sinjar genom Kurdistan. Han har också tillfälligt fängslat en del civila yezidiska kvinnor direkt efter att de fritagits från IS.
– Jag är inte rädd för Barzani, jag tänker inte låta mig tystas, fastän han hotar oss genom att skrämmas. Han använder oss som bricka i spelet med det internationella samfundet. Efter att ha lämnat oss försvarslösa i Sinjar ber han om, och får, vapen och andra resurser från olika stater, bland annat Tyskland, för att han hävdar att han ska frigöra oss. Efter Barzanis möte med Turkiets Erdogan, började han angripa yezidier för att få kontroll på området. Men Sinjar tillhör oss, det är vårt hemland sedan långt tillbaka i historien. Konsekvenserna av detta kommer vara att Erdogan fullgör folkmordet Daesh startade, fast med europeiska vapen och med stöd av Barzani. Jag vet att jag har allt att förlora på att gå så hårt ut, men jag måste säga sanningen. Kolonialism och imperialism är alltid farligt och då spelar det ingen roll om den som utför det bär peshmerga-kläder eller har stort skägg.
Zahra Singal har sedan dag ett kämpat mot Daesh och tycker att det görs för lite för att frigöra kvinnorna som är fångar hos Daesh. Hennes manliga vänner har bland annat rest in till Mosul och Raqqa för att besöka de marknader där kvinnorna säljs för att försöka ”köpa dem tillbaka”.
– Men det är först när vi vunnit tillbaka Raqqa och Mosul som de flesta kvinnor kan bli fria, därför är den väpnade kampen ett stort fokusområde för oss. Jag smugglar mig också in i städerna tillsammans med andra för att försöka kartlägga exakt var de kidnappade kvinnorna befinner sig, för att förhindra att de blir skadade när fritagningen sker. Vi måste göra det här, även om det innebär att vi offrar våra egna liv i saken. Kvinnorna som är fast i slaveriet och har livet i behåll får aldrig tro att vi har övergett dem, vårt löfte ska vi hålla oavsett vad, betonar Zahra Singal avslutningsvis.