”Oviljan att tackla klimatförändringarna är en av de värsta konsekvenserna av oförmågan att skilja åsikter från fakta”, skriver Annika Hirvonen Falk (MP), ny ledamot i riksdagens utbildningsutskott.
Hans Rosling var en av vår tids ihärdigaste förkämpar för kunskap. Han tolkades gärna som optimist när han gav sina bilder om utveckling, men menade själv att han bara pratade om det som var och det som var möjligt. I den svenska valdebatten har den politiker som pratar om det som är och går bra för Sverige ofta betraktats som tondöv. Som någon som inte tar människors oro på allvar, eller de utmaningar vi står inför.
Sedan jag tog över som ledamot i riksdagens utbildningsutskott har många goda nyheter kommit. Resultaten vänder uppåt, särskilt för pojkar, och läraryrket har tagit plats på listan över svenskars drömyrken.
Att resultaten vänder uppåt i mätning efter mätning, är en arbetsseger för lärare och elever. Det är också ett resultat som vi strävat efter genom politiska prioriteringar och beslut. Genom att anställa 28 000 fler i svensk skola, höja lärarlönerna och satsa på elevernas psykiska hälsa, bland annat.
Att kunskapsresultaten vänder uppåt är viktigt. Förmågan att lära nytt och förmågan att kritiskt granska de källor som kommer med olika påståenden kommer att bli allt viktigare. Att vi rustar alla barn med dessa förmågor kommer att ha en avgörande betydelse för samhällets förmåga att ta sig an utmaningar och anpassa sig till förändringar.
Populismen kastar i dag inte bara ur sig förenklade svar, utan även förvanskade sanningar. Oviljan att tackla klimatförändringarna är en av de värsta konsekvenserna av oförmågan att skilja åsikter från fakta.