Startsida - Nyheter

”Hockeytjejernas drömmar ska bli verklighet”

Luleå hockey både vann matchen mot AIK i helgen och slog ett nytt publikrekord i hockeyligan SDHL. 6 220 åskådare såg matchen i Norrbotten Coop arena vilket är mer än tusen fler än det tidigare rekordet som Linköping satte förra året med 5 128 åskådare. De senaste årens publikrekord är ingen slump – de har satts av lag som satsar på hockeyn. I Luleå hockey har den satsningen inneburit bättre förutsättningar för spelarna i form av löner och bättre träningstider – nytt för säsongen är att Luleå hockey framför allt har sina träningar på dagtid. Satsningen har också varit utåtriktad i form att locka fler åskådare till matcherna och när klubben för tre år sedan började att satsa mer på damerna valde supporterföreningen att göra detsamma. Sedan dess har supporterföreningen fördubblat sina medlemmar, något ordförande i Luleåfans, Stefan Baudin, säger har mycket att göra med damsatsningen. Dessutom har publiksnittet ökat stort.

– Utöver att det förstås är rätt rent moraliskt, så tror jag att en seriös damsatsning även breddar intresset för sporten i stort. Något som även herrlaget kommer att tjäna på i ett längre perspektiv, säger Stefan Baudin till Expressen.

Högre åskådarsiffror innebär större tryck i hallen, något som uppskattas av spelarna. En av Luleå hockeys världsstjärnor är Michelle Karvinen som i lördags skrev på Twitter att hon som barn drömt att spela i NHL men att: ”Om jag hade varit en liten hockeytjej nu, hade den drömmen varit annorlunda. Jag hade drömt om att få spela i Luleå hockey, det tvekar jag inte en sekund på! Jag är så himla rörd och stolt. Det är en ära att få vara en del av detta. Alla ni som varit med på första delen av denna resa, ni gör en stor skillnad, jag vill tacka varenda en av er personligen om jag fick chansen, verkligen stort tack! Kom ihåg detta! Vi gör det för att idrott ska spelas på lika villkor och för att vi tillsammans ska fortsätta göra skillnad! Hockeytjejernas drömmar ska bli verklighet”.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV