Startsida - Nyheter

Oenighet om Göteborgs engagemang i fossilgas

LNG-terminalen började byggas i Göteborgs hamn i mitten av januari. I mars kommer frågan tas upp i kommunstyrelsen och som det ser ut nu, i kommunfullmäktige i april. LNG står för Liqiufied natural gas. Begreppen naturgas och fossilgas är synonyma.

Rikard Ledin da Rosa (S) är ledamot i miljö- och klimatnämnden och röstade där tillsammans med de rödgröna partierna ner Liberalernas förslag att avsluta stadens engagemang i terminalen.

– LNG-terminalen har ingen klimatnytta ur ett livscykelperspektiv och det finns en risk att man låser fast sig i naturgas. Men den erbjuder miljönytta lokalt i Göteborg då partikelutsläppen minskar vilket är ett lokalt och nationellt miljömål, säger Rickard Ledin da Rosa.

– Det som kan vara en fördel med LNG-terminalen är att den egentligen bara är ett rör där man kan koppla in biogas. Om vi politiker lyckas vara progressiva och styra hårt mot att öka biogasproduktionen och styra marknaden så de köper in biogasfartyg och liknande så har vi en jättemöjlighet, fortsätter han.


Det står i Swedegas planer att terminalens LNG kommer användas till gasnätet på land och inte bara till båtarna. Vad säger du om det?

– Vi måste arbeta på samma politiska sätt över hela transportsektorn. Det är hela det fossila beroendet vi behöver arbeta offensivt mot så om den här terminalen kan vara verktyg är det bra, säger Rikard Ledin da Rosa.


Militarisering och miljöpåverkan

Fossilgasfällan är en lokal gräsrotskampanj i Göteborg som arbetar för att stoppa bygget av fossilgasterminalen. Jennie Nyberg och Fanny Sannerud är med i gruppen.

– De lokalsamhällen där fossilgasen utvinns med fracking kan drabbas hårt av militarisering av området och miljöpåverkan. Att prata om lokala miljövinster här i Göteborg är en orättvis argumentation, säger Fanny Sannerud.

Det saknas riktlinjer för vilken gas som får tas in av terminalen. Man kan välja det billigaste alternativet oavsett förhållandena där den utvunnits. I miljökonsekvensbeskrivningen som tagits fram står det att ”Terminalen kommer att fungera som en ’Open Access’-terminal vilket innebär att alla oberoende LNG-leverantörer som vill leverera LNG till den svenska marknaden erbjuds boka kapacitet i terminalen. Det ger slutkunderna möjlighet att fritt välja leverantör av gas och köpa LNG till bästa marknadspris. Terminalen i Göteborg kommer att vara den första öppna terminalen i Sverige.”


Oväntat höga utsläpp

LNG-terminalen har PCI-status från EU-kommissionens Project of common interest, då bränslet anses vara en övergång mot mer hållbara alternativ. Men samtidigt säger forskare, bland dem Maria Anderson från Chalmers, att klimatpåverkan av LNG är större och allvarligare än man tidigare har trott. Metanutsläppen från skepp som trivs av LNG är högre än hos de fartyg som drivs av olja. Därför är det viktigt att inte stirra sig blind på endast LNG-terminalen i Göteborg enligt Fossilgasfällan, då det bara är en del av flera fossilgasprojekt under PCI-flagg i Europa.

– Det är viktigt att zooma ut från den här frågan till läget i världen. De som lobbar för naturgasen är den tidigare kol- och oljelobbyn som nu jobbar för att sälja in fossilgasen som ett klimatalternativ, säger Jennie Nyberg från Fossilgasfällan.

– Argumenten för terminalen är att fossilgasen ska användas till fartygen vilket skulle leda till minskade utsläpp och lokalt bättre luftkvalitet. Men gasen kommer också att användas i Sveriges gasnät i andra verksamheter, säger Andrea Söderblom Tay som är ordförande för miljö- och solidaritetsorganisationen Jordens vänner.

Swedegas som ligger bakom terminalen och politikerna som är för den har sagt att terminalen kan användas till biogas i stället för fossilgas längre fram men det tror inte Jordens Vänner på.

– Bolagen som står bakom Swedegas arbetar framförallt med fossilgas, så biogas är inte deras motivation, säger Andrea Söderblom Tay.


Klimatvänlig teknik

Axel Darvik (L) är andre vice ordförande i miljö- och klimatnämnden och lade förslaget i nämnden om att Göteborg skulle avsluta arbetet med terminalen.

– Terminalen beskrivs som en övergång till hållbart bränsle men vi behöver klimatvänlig teknik nu. Den här anläggningen kommer användas till fjärrvärmenätet också. Om båtarna drivs av diesel eller naturgas spelar ingen större roll klimatmässigt. Jag tycker man ska satsa på eldrift i stället, säger Axel Darvik.

Att säga att terminalen kommer användas till biogas är oärligt enligt Axel Darvik eftersom de biogaskällor som finns redan används.

– Jag hoppas att de partier som är miljövänliga kommer rösta för vårt förslag när motionen kommer upp i kommunfullmäktige, säger Darvik.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV