Startsida - Nyheter

Skolan förvandlad till marknad 25 år efter friskolereformen

Enligt nya LO-rapporten Skolindustrin – hur mångfald blev enfald, författad av journalisten Kent Werne, är det ”vinstdriften som undergräver mångfalden”. Detta eftersom vinstdriften leder till koncentration och oligopol. Rapporten lyfter fram att mindre aktörer trängts undan, vilket har skapat en falsk mångfald och valfrihet i skolan.

”25 år efter friskolereformen har skolan förvandlats till en marknad där ett fåtal riskkapitalister dominerar med vinstmaximering som främsta syfte.”

En stor majoritet av LO:s medlemmar och av svenska folket vill se ett stopp för vinstjakten, vilket LO menar att oppositionen ignorerar:

– Regeringen har lyssnat och har nu presenterat ett sådant förslag. Detta har fått Alliansen och Sverigedemokraterna, påhejade av Svenskt näringsliv, att måla upp rena skräckscenarier över vad som skulle hända om vinsterna begränsas.

Enligt Skolverket gick drygt 350 000 barn och ungdomar i fristående för- skolor (100 000), grundskolor (162 000) och gymnasieskolor (88 000) läsåret 2016/17.

När friskolereformen genomfördes i början av 1990-talet talades det främst om att ge föräldrakooperativ och idéburna aktörer en chans. Men 2016 gick tre fjärdedelar av friskolepengarna istället till vinstdrivande aktiebolag, visar rapporten.

Enligt SCB (Verksamhetsindelad statistik för kommuner) gick 53 procent av friskolepengarna till vinstdrivande bolag år 2002. 2016 var andelen 76 procent. Andelen vinstdrivande var avsevärt större inom gymnasieskolan (88 procent), än inom förskolan (70 procent) och grundskolan (74 procent).

– Målet är inte att vrida klockan tillbaka till 80-talets monopol, utan att skattemedel ska gå till det som de är avsedda för: ge alla barn och elever en så bra utbildning som möjligt. Det är elevers behov som ska stå i centrum. Inte riskkapitalisternas, säger LO:s förste vice ordförande Therese Guovelin.

Rapportförfattaren Kent Werne drar slutsatsen att vinstjakten inom skolindustrin behöver stoppas: ”Mångfald tycks alltså vara fullt möjlig utan vinstjakt. Ja, kanske är en vinstfri skola rentav en förutsättning för verklig mångfald. Utan stora vinster skulle aldrig koncentrationen mot större och större koncerner ha varit möjlig. Och ett stopp på vinstjakten kan förhoppningsvis ge andra alternativ en chans att blomstra.”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV