”Feministiskt initiativ har sedan länge drivit frågan om att förstatliga skolan för att skapa likvärdighet, men det är långt ifrån tillräckligt för att rädda skolans kompensatoriska uppdrag”, skriver fyra företrädare för partiet som förespråkar ett nytt skolsystem.
Förra veckan sände SVT:s Uppdrag granskning reportaget Flykten från förortsskolorna, om den utsatta stadsdelen Angered som förlorar miljontals kronor varje år då elever genom det fria skolvalet istället väljer att söka sig till skolor i andra kommuner och till friskolor. Marknadsexperimentet med svensk skola måste få ett slut. Det är dags att vi slopar det ”fria” skolvalet.
Det här är resultatet av en lång tids nyliberal reformpolitik som har gjort den svenska skolan till den mest privatiserade i världen. Vi vet att socioekonomiska klyftor leder till en ojämlik skola med stora kunskapsskillnader. Konsekvensen blir att socioekonomiskt utsatta kommuner och stadsdelar drabbas ekonomiskt då elever tar med sig sin skolpeng till den nya skolan, och främst är det elever med välutbildade föräldrar som söker sig till andra skolor.
Detta ser vi inte bara i hur elever uppfyller kunskapskraven utan även i nationella och internationella mätningar som de nationella proven och Pisa-undersökningen, där det senaste resultatet visar på stora ökade kunskapsklyftor mellan elever i välbemedlade och socialt utsatta områden. Därför kommer reportaget om flykten från förortsskolorna inte som en överraskning. Organisationen OECD har återkommande varnat Sverige för att vår skolsegregation kan komma att cementeras och därmed permanentas.
Feministiskt initiativ har sedan länge drivit frågan om att förstatliga skolan för att skapa likvärdighet, men det är långt ifrån tillräckligt för att rädda skolans kompensatoriska uppdrag. Därför menar vi att det behövs ett nytt skolsystem.
Vi vill slopa det fria skolvalet och avveckla det till förmån för likvärdiga livschanser och jämlikhet. Det fria skolvalet med skolpengssystemet har permanentat den elevsortering som sker utifrån bakgrund, hudfärg och klass. Vad det “fria” skolvalet har skapat är “bra” och “dåliga” skolor där ansvaret läggs på föräldern för att välja den bästa skolan. Ett annat problem är att elever får agera som kunder när skolor måste tävla om eleverna för att säkra sin ekonomi. Därför måste skolpengsystemet ersättas med en långsiktig finansieringsmodell.
Varje skola ska ha en långsiktig och säkrad ekonomi för att kunna planera sin undervisning, elevhälsovård och för att kunna ge alla elever de bästa förutsättningarna att klara sina studier. Vi har inte råd att svika fler elever endast för att stryka resursstarka väljare medhårs.