I den sista årliga undersökningen från Jämställd festival framgår att 68 procent av akterna på Sveriges tio största festivaler består av en majoritet män. Siffran är en prognos och speglar en viss stagnering, där festivaler som tidigare haft en mansdominans på 80-90 procent fortsatt ligger på den nivån.
– Många av de större festivalerna ligger kvar på ungefär samma siffror som när vi började räkna för sex år sedan, trots att de mycket väl vet om hur statistiken ser ut, säger Kristina Wicksell, pressansvarig på Jämställd festival.
Samtidigt har Stockholm music and arts, Popaganda och Storsjöyran sedan några år haft en stadigt jämn könsfördelning på sina scener, vilket skiljer dem från de flesta andra festivalscener i Sverige.
– De festivaler som för ett par år sedan bestämde sig för att boka en jämnt könsfördelad lineup har fortsatt med det sedan dess, vilket förstås är glädjande. Jag hoppas att deras arbete kommer påverka musikbranschen på lång sikt, säger Kristina Wicksell.
Att initiativet nu läggs ner förklarar Wicksell med de förändringar som trots allt skett sedan starten. Frågan är en självklar del av samtalet om musikfestivaler, många festivaler har ett aktivt jämställdhetsarbete vilket gett avtryck på scenerna. 2012 var 79 procent av akterna på Sverige största festivaler mansdominerade mot 69 procent 2017. Dessutom finns det nu festivaler som väger upp utbudet genom att enbart ha kvinnodominerade akter. Exempel på det är Statement festival, Queens of pop och Putte i parken.
Sedan finns också musikfestivaler som drar ner snittet som Summerburst, Emmaboda och Sweden rock.
– Nej festivalscenen är inte jämställd ännu, det är inte därför vi lägger ner. Vi lägger ner för att vi känner ett stort förtroende för att den opinion som nu finns kommer att leva kvar och fortsätta sätta press på festivaler att bli jämställda, säger Kristina Wicksell.