Startsida - Nyheter

The Weeknd bryter med HM efter rasistisk reklam

Bandet The Weeknd gick i veckan ut och kritiserade klädjätten H&M och stoppade därmed allt samarbete med det svenska företaget. Detta efter att H&M i en reklamkampanj haft å ena sidan en svart pojke med en tröja med trycket: ”Coolest monkey in the jungle” och i en annan bild en vit pojke med trycket ”a jungle survivor”, vilket kritiserat för rasism.

”Vaknade i morse och blev chockad och besvärad av den här bilden. Jag känner mig extremt förolämpad och kommer inte att arbeta med H&M mer”, skriver The Weeknd på Twitter i måndags. Abel Makkonen Tesfaye, som är bakom The Weeknd, är en kanadiensisk musikartist och producent. I hans senaste album Starboy från 2016 samarbetar han bland annat med artister som Daft Punk, Lana Del Rey och Future. 2017 gjorde Makkonen Tesfaye gästkollektionen Spring icons selected by The Weeknd för H&M och även en höstkollektion.

H&M:s har nu tagit avstånd från bilden. Anna Eriksson på H&M:s kommunikationsavdelning skriver:

”Vi är oerhört ledsna över den här bilden och ber om ursäkt för den. Vi har gjort fel och vi har därför tagit bort bilden i samtliga våra kanaler. Vi har dessutom beslutat att dra in tröjan på alla marknader”.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV