Arbetsförmedlingen har dragit tillbaka ett reklaminslag efter kritik mot budskapet. Syftet var att hjälpa personer med funktionsnedsättning in på arbetsmarknaden. Den som först reagerade var influencern Natalie Chanise Eriksson, som har en cp-skada och hade fotograferats för kampanjen, men inte informerats om kontexten.
Bilden retuscherades så att huvudet ersattes av influencern Therése Lindgrens, med frågetecken huruvida hon skulle ha kunnat bli influencer med den kroppen. Vilket Natalie Chanise Eriksson är. Trots kritiken var svaret från Arbetsförmedlingen till en början att kampanjen inte skulle ändras, och även Lindgren försvarade den.
”Detta är nog det värsta – att min förebild försvarar bilden och inte mig. Therése lever med psykisk ohälsa, precis som jag, och jag har gjort allt för att stoppa hatet mot henne. Jag har pratat med henne om hur jag upplevt allt, så hon vet att jag aldrig fått rätt information”, skriver Eriksson i ett inlägg på sin Facebooksida.
Människorättsaktivisten Lovette Jallow har gått ut till offentligt försvar av Natalie Chanise Eriksson och förklarar problemet med kampanjen i en Youtube-video.
Till slut valde Arbetsförmedlingen att plocka ner en del av affischerna och influencern Therese Lindgren skriver på Instagram att:
”Kampanjen borde aldrig gjorts”.